Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10216/89423
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Anatilde Santos Lima | |
dc.date.accessioned | 2019-02-02T16:35:38Z | - |
dc.date.available | 2019-02-02T16:35:38Z | - |
dc.date.issued | 2016-11-15 | |
dc.date.submitted | 2017-01-04 | |
dc.identifier.other | sigarra:169147 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/89423 | - |
dc.description | A presente Dissertação de Mestrado, O projeto do espaço educativo -O Kindergarten na génese da escola contemporânea de Herman Hertzberger,propõe uma análise e uma reflexão dos espaços escolares projetados pelo oarquiteto holandês Herman Hertzberger (1932- ), entre 1960 e 2007.No conjunto de obras analisadas, foram destacados alguns temas projetuaiscaraterísticos dos espaços escolares. Estes temas encontram a própriaorigem no modelo educativo desenvolvido pela médica italiana Maria Montessori(1879-1952) no início do século XX.Nesse contexto, destacam-se os seguintes temas:1) A polivalência da sala de aula, sendo um dos temas baseado no modelomontessoriano e de relevância nas obras do arquiteto;2) A função distributiva e social do espaço central, assemelhando-se àpiazza de Malaguzzi (1920-1994), com influências de Froebel (1782-1852);3) A ideia de "learning street" do corredor, assumindo-se como um espaçoflexível.O estudo destes temas, entre outros, tornou-se essencial para a compreensãodas escolas de Herman Hertzberger e, consequentemente, da suaobra em geral. | |
dc.description.abstract | This Master Thesis, The design of the educational space - The Kindergartenin the genesis of Herman Hertzberger's contemporary school, proposesan analysis and a reflection of school spaces designed by a Dutch architectHerman Hertzberger (1932 - ), between 1960 and 2007.In the set of works analyzed were assigned some design themes withtypical interest in school spaces. These themes have origin in the educationalmodel developed by Italian doctor Maria Montessori (1879-1952) at the beginningof the 20th century.In this context, stands out the following themes:1) The versatility of the classroom, one of the themes based on the educationalmodel proposed by Maria Montessori and one of the most relevantthemes in the architect's work;2) The distributive and social functions of the central space, similar to thepiazza of Malaguzzi (1920-1994), with influences from Froebel (1782-1852);3) The idea of "learning street" of the corridor, becoming a flexible space.The study of these subjects, among others, was essential to understandHerman Hertzbergers's schools and, consequently, his work in general. | |
dc.language.iso | por | |
dc.rights | openAccess | |
dc.subject | Artes | |
dc.subject | Arts | |
dc.title | O projecto do espaço educativo. O Kindergarten na génese da escola contemporânea de Herman Hertzberger | |
dc.type | Dissertação | |
dc.contributor.uporto | Faculdade de Arquitectura | |
dc.identifier.tid | 201543443 | |
dc.subject.fos | Humanidades::Artes | |
dc.subject.fos | Humanities::Arts | |
thesis.degree.discipline | Mestrado Integrado em Arquitetura | |
thesis.degree.grantor | Faculdade de Arquitectura | |
thesis.degree.grantor | Universidade do Porto | |
thesis.degree.level | 1 | |
Appears in Collections: | FAUP - Dissertação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
169147.pdf | O projecto do espaço educativo. O Kindergarten na génese da escola contemporânea de Herman Hertzberger | 6.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.