Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/89423
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAnatilde Santos Lima
dc.date.accessioned2019-02-02T16:35:38Z-
dc.date.available2019-02-02T16:35:38Z-
dc.date.issued2016-11-15
dc.date.submitted2017-01-04
dc.identifier.othersigarra:169147
dc.identifier.urihttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/89423-
dc.descriptionA presente Dissertação de Mestrado, O projeto do espaço educativo -O Kindergarten na génese da escola contemporânea de Herman Hertzberger,propõe uma análise e uma reflexão dos espaços escolares projetados pelo oarquiteto holandês Herman Hertzberger (1932- ), entre 1960 e 2007.No conjunto de obras analisadas, foram destacados alguns temas projetuaiscaraterísticos dos espaços escolares. Estes temas encontram a própriaorigem no modelo educativo desenvolvido pela médica italiana Maria Montessori(1879-1952) no início do século XX.Nesse contexto, destacam-se os seguintes temas:1) A polivalência da sala de aula, sendo um dos temas baseado no modelomontessoriano e de relevância nas obras do arquiteto;2) A função distributiva e social do espaço central, assemelhando-se àpiazza de Malaguzzi (1920-1994), com influências de Froebel (1782-1852);3) A ideia de "learning street" do corredor, assumindo-se como um espaçoflexível.O estudo destes temas, entre outros, tornou-se essencial para a compreensãodas escolas de Herman Hertzberger e, consequentemente, da suaobra em geral.
dc.description.abstractThis Master Thesis, The design of the educational space - The Kindergartenin the genesis of Herman Hertzberger's contemporary school, proposesan analysis and a reflection of school spaces designed by a Dutch architectHerman Hertzberger (1932 - ), between 1960 and 2007.In the set of works analyzed were assigned some design themes withtypical interest in school spaces. These themes have origin in the educationalmodel developed by Italian doctor Maria Montessori (1879-1952) at the beginningof the 20th century.In this context, stands out the following themes:1) The versatility of the classroom, one of the themes based on the educationalmodel proposed by Maria Montessori and one of the most relevantthemes in the architect's work;2) The distributive and social functions of the central space, similar to thepiazza of Malaguzzi (1920-1994), with influences from Froebel (1782-1852);3) The idea of "learning street" of the corridor, becoming a flexible space.The study of these subjects, among others, was essential to understandHerman Hertzbergers's schools and, consequently, his work in general.
dc.language.isopor
dc.rightsopenAccess
dc.subjectArtes
dc.subjectArts
dc.titleO projecto do espaço educativo. O Kindergarten na génese da escola contemporânea de Herman Hertzberger
dc.typeDissertação
dc.contributor.uportoFaculdade de Arquitectura
dc.identifier.tid201543443
dc.subject.fosHumanidades::Artes
dc.subject.fosHumanities::Arts
thesis.degree.disciplineMestrado Integrado em Arquitetura
thesis.degree.grantorFaculdade de Arquitectura
thesis.degree.grantorUniversidade do Porto
thesis.degree.level1
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
169147.pdfO projecto do espaço educativo. O Kindergarten na génese da escola contemporânea de Herman Hertzberger6.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.