Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/86976
Author(s): Pedro Marcelo Gonçalves de Barros
Title: Memória.Território. Desenho. Ilha da Madeira. Por uma arquitectura como paisagem
Issue Date: 2016-12-07
Abstract: This work is born from a concern that was growing along the academic path: the landscape construction in Madeira territory. The work tries to summon the memory, the territory and the drawing as three topics that intersect constantly and are confronted generating concerns. We seek to build a personal posture, a way of looking at the Madeira territory that shelters under the title in three moments. The frst focuses on the strategy of confrontation with the memory as a tool to question the "return to home". The second recognizes the existing as project material and the third sees the architect while a process strategist[1], aware of the citizenship of the exercise of architecture. We venture a reading of the place of origin, made of approaches, advances and retreats that seeks read-communicate this territory, what defnes it, to then become part of these readings in principles and drawing. Principles that are seen as assemblies, such as the frame of an open script, to be built also by the other, for all the others who are summoned at the time of thinking this place. The work and the territory are therefore a place-research that can be read as an open system that seeks becoming-place. It is this place, of which in the search for project awakenings, we seek to read-think-communicate strategies to understand it and transform. It was intended from the outset to develop a photographic collection in order to register the structural aspects of the Madeira territory: built heritage, erudite constructions, and gestures that denounced a kind of living. We intend to study here how landscape and work can express a sense of living, of culture, of community, in its functional and formal unit. It's important to refer that the work speaks of landscape and not only territory, because. On the one hand, we talk about how they overlap in time the signals resulting from the actions inherent in the life of the communities that inhabit this territory. On the other refers the reality and objective of the relationship between architecture and landscape, but also how to read, to interpret this material reality in the construction of a universe of representation of reality, the construction of a coding this reality and seeking the understanding of the same keys. So speaking of landscape and not just of territory means to speak of an operating speed, of a process, of transformations, interaction mechanisms between the communities that share the same territory. So speaking of the relationship between architecture and landscape means, therefore, speak of a dynamic reality; the dynamics of transformation and its speed; the ephemerality of each state of each condition; the continuing desire to print in the territory the marks that correspond to the actions of dwelling. So speaking of the relation between architecture and landscape means introducing the variable time in our reading. In this perspective, the records displayed in this work want to be as representation of the territory at the present time, so as to defne a memory for the future and simultaneously a personal imaginary, that will eventually support future works.
Description: A presente dissertação nasce de uma inquietação que foi crescendo ao longo do percurso académico: a construção da paisagem em território madeirense. O trabalho procura convocar a memória, o território e o desenho enquanto três condições de problema que se intersectam constantemente e que se confrontam gerando inquietações. Procuramos construir uma postura pessoal, uma certa forma de olhar o território madeirense que se abriga sobre o título do trabalho em três momentos. O primeiro, foca-se na estratégia de confrontação com a memória, enquanto ferramenta para questionar o "regresso a casa"; o segundo reconhece o existente como material de projecto; o terceiro vê o arquitecto enquanto um estratega de processos[1], consciente da cidadania do exercício da arquitectura. Aventuramo-nos numa leitura do lugar de origem, feita de aproximações, de avanços e recuos que procura ler-comunicar este território, aquilo que o defne, para em seguida, transformar parte dessas leituras, em princípios (d)e desenho. Princípios que se encaram como montagens, como a armação de um guião em aberto, o qual deverá ser construído também pelo outro, por todos os outros que se convocam no momento de pensar este lugar. O trabalho e o território são portanto um lugar-investigação que poderá ser lido, como um sistema aberto que procura o devir-lugar. É esse lugar, em que na procura de despertadores de projecto, se procura ler-pensar-comunicar estratégias para o entender e transformar. Pretendia-se, à partida, elaborar uma recolha fotográfca por forma a registar aspectos estruturais de todo o território da Madeira: o património edifcado, construções eruditas, e gestos que denunciassem um tipo de habitar. É nossa intenção estudar aqui o modo como paisagem e obra podem exprimir um sentido de vivência, de cultura, de comunidade, na sua unidade funcional e formal. Importa referir que o trabalho fala de paisagem e não exclusivamente de território. Por um lado, fala-se da forma como se sobrepõem no tempo os sinais resultantes dos gestos inerentes à vida das comunidades que habitam esse território. Por outro, refere-se a realidade material e objectiva da relação entre a arquitectura e a paisagem, e, também, a forma de a ler, de interpretar essa realidade material na construção de um universo que a represente, na constru- ção de uma codifcação dessa relação e das chaves de entendimento da mesma. Assim falar de paisagem e não exclusivamente de território signifca falar de uma velocidade de funcionamento, de um processo, de transformações, de mecanismos de interactuação entre as comunidades que compartilham o mesmo território. Falar da relação entre a arquitectura e a paisagem signifca, portanto, falar de uma realidade dinâmica; da dinâmica da transformação e da sua velocidade; da efemeridade de cada estado e de cada condição; da contínua vontade de imprimir no território as marcas correspondentes às ac- ções do habitar. Assim falar da relação entre a arquitectura e a paisagem signifca introduzir a variável tempo na nossa leitura. Nesta perspectiva, os registos apresentados neste trabalho querem constituir-se como representação do território no tempo presente, de modo a defnir uma memória para o futuro e, simultaneamente, um imaginário pessoal que será eventualmente, apoio a trabalhos futuros.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201546086
URI: https://hdl.handle.net/10216/86976
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
165041.pdfMemória.Território. Desenho. Ilha da Madeira. Por uma arquitectura como paisagem308.44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.