Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10216/86755
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Rui Miguel Sousa Pestana | |
dc.date.accessioned | 2022-09-11T17:10:10Z | - |
dc.date.available | 2022-09-11T17:10:10Z | - |
dc.date.issued | 2016-11-02 | |
dc.date.submitted | 2016-11-16 | |
dc.identifier.other | sigarra:159641 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10216/86755 | - |
dc.description | Os desenhos do arquiteto austríaco Raimund Abraham sugerem um conjunto de significados ocultos. O desejo de explorá-los impulsionou esta investigação. Até à data, as apreciações que foram feitas aos desenhos revelaram-se parcas e dispersas tendo em conta que o seu potencial é enorme. Proponho-me aqui a investigar os significados desconhecidos da obra do arquiteto. Reuni as críticas existentes dirigidas à sua obra desenhada e realizei um questionário visual a 109 voluntários que me providenciaram uma fonte de dados suficiente para descrever o trabalho do arquiteto. Depois, através de um processo de associação, cruzamento e exclusão de palavras, pude formular uma interpretação fundamentada com base nessas perceções. O trabalho de Raimund Abraham revelou fruir de uma estética característica e de uma sensibilidade especial, revelou relacionar-se com ideias como o espaço sagrado, a paisagem, e manifestando ainda perspetivas própria acerca da memória, da autonomia e do utópico. A investigação também encontrou uma ligação entre os conteúdos dos desenhos e o contexto, origens, aspirações e personalidade do arquiteto. Esta tese introduz informações originais que podem contribuir para o entendimento da produção artística durante o período artístico da vanguarda austríaca. Os resultados providenciam um entendimento mais claro e profundo do arquiteto e da sua obra. | |
dc.description.abstract | The drawings of the austrian architect Raimund Abraham provide a set of hidden meanings. My desire to explore them gave an impetus to this investigation. Up until now, the considerations made to the drawings revealed themselves scattered and meager considering that the potential of the drawings is huge. In this thesis I propose an investigation of the unknown meanings of Abraham's work. I gathered all existing reviews on his drawings. I also conducted a visual quiz on 109 volunteers which provided me a source of information that was sufficient to describe the work of the architect. Then, through a process that combined the association, intersection and exclusion of words, I formulated a solid interpretation based on the perceptions. Raimund Abraham's work revealed to be holding a characteristic aesthetic and a special sensibility, revealed to be relating to ideas like the sacred space and the landscape. He also had a unique perspective on memory, on autonomy and on utopian ideas. The investigation found out a connection between the contents of the drawings and the condition, origins, desires and the personality of the architect. This thesis introduces primary informations which could make a good contribution to the understanding of the artistic production of the Austrian Avant-gard period. The results clarify and deepen the understanding of the architect and his work. | |
dc.language.iso | por | |
dc.rights | openAccess | |
dc.subject | Artes | |
dc.subject | Arts | |
dc.title | Os desenhos de Raimund Abraham: da utopia à distopia | |
dc.type | Dissertação | |
dc.contributor.uporto | Faculdade de Arquitectura | |
dc.identifier.tid | 201546442 | |
dc.subject.fos | Humanidades::Artes | |
dc.subject.fos | Humanities::Arts | |
thesis.degree.discipline | Mestrado Integrado em Arquitetura | |
thesis.degree.grantor | Faculdade de Arquitectura | |
thesis.degree.grantor | Universidade do Porto | |
thesis.degree.level | 1 | |
Appears in Collections: | FAUP - Dissertação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
159641.pdf | Os desenhos de Raimund Abraham: da utopia à distopia | 48.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.