Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/86446
Author(s): Diogo Alexandre Nunes Paixão
Title: Os bairros operários da Companhia de Caminhos de Ferro Portugueses. O Caso do Entroncamento até à primeira metade do século XX
Issue Date: 2016-11-04
Abstract: The political instability lived in Portugal during the transition of the 19thcentury to the 20th century, strongly contributed to the shielding of Portugalfrom international influences and to the need of a National Identity.Yet, was born in Portugal - by the hand of those who looked in modernarchitecture for a solution to the new architectural and social programs - anarchitecture of inevitable modernity that searched a new path towards anational architecture.The railroad architecture of the beginning of the 20th century is, in thisway, product of a sifting of international styles and ideologies, and of adouble filter between Europe and Portugal, and Portugal and the PortugueseRailroad Company. This would result in a mixed architecture, with ahybrid character, somewhere between the ideology of the Casa Portuguesa(Portuguese House) and the modern programs.Essentially born from a straight connection with the railroad, the city ofEntroncamento doesn't show great architecture. In spite, it is an enormousfield of experimentation for the new architectural doctrines and for thespacial utopias that marked the end of the Portuguese and European 19thcentury and the beginning of the 20th century.This work is about these experiences that focused mainly on the housingcrisis and in the search of its solution.
Description: A inconstância política que se viveu em Portugal na transição do séculoXIX para o século XX, contribuiu para um afastamento de Portugal faceàs influências internacionais e para a procura de uma Identidade Nacional.Ainda assim, nascia em Portugal - pelas mãos daqueles que procuravam naarquitectura moderna uma solução para a arquitectura dos novos programas- uma arquitectura de uma modernidade inevitável, que buscava um novorumo para a uma arquitectura nacional.A arquitectura ferroviária do início do século XX é, então, produto umprocesso de destilação de estilos e ideologias internacionais, de um duplofiltro entre Europa e Portugal, e Portugal e a Companhia de Caminhos deFerro Portugueses, resultando numa arquitectura miscigenada, de carácterhíbrido entre a ideologia da Identidade Nacional, materializada na CasaPortuguesa, e os programas modernos.Essencialmente nascida de uma estreita relação com o caminho-de-ferro,a cidade do Entroncamento não apresenta uma grande arquitectura. Existesim um grande campo de experiências da aplicação das novas doutrinasarquitectónicas e das utopias espaciais que pontuaram o final do séculoXIX e o início do século XX portugueses e europeus.É sobre estas experiências, que se debruçaram sobretudo no problema dahabitação operária e na procura de soluções económicas que resolvessemesse mesmo problema, que se vai trabalhar esta dissertação.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201543990
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/86446
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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