Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/86287
Author(s): Duarte, Isabel Margarida
Rodrigues, Sónia Valente
Title: O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
Issue Date: 2016
Abstract: At present, when considering models for initial teachers training the capacity toreflect on different aspects of teaching is valued. The efficiency of the approaches used to developthis capacity in the students is an open question. Knowledge about the results of the tools usedin initial teachers training may be enhanced by the analysis of one of the texts types where thereflexion is transcribed, the classroom observation report.The section of the classroom observation report centred in the critical comment is the objectof study. Hence, the analysis looks at the linguistic and pragmatics description of the utteranceswhere the critical reflection takes form. The results show a discursive organisation with a strong investment in movements of justification/explanation and repair, accordingly to the principles of courtesy/politeness in speech (Fonseca 1996), and in strategies of attenuation commonly present in the utterances of the discursive segment under analysis (Briz 2007), namely the assertive and appreciative ones.Data is relevant for the regulation of formation processes leading to the development of critical thinking and reflection about classroom practice for future teachers.
Description: A capacidade de reflexão sobre aspetos da prática letiva é uma das dimensõesatualmente valorizadas nos modelos de formação inicial de professores. A eficácia dos meiosusados para o seu desenvolvimento nos estudantes é uma questão em aberto. O conhecimentorelacionado com o efeito que as ferramentas utilizadas na formação inicial de professores têmna capacidade de reflexão pode ser aprofundado mediante a análise de um dos géneros de textoem que esta se objetiva: o relatório de observação de aulas.Tendo por objeto de estudo a secção do relatório de observação de aulas centrada na elaboraçãode comentário crítico, a análise visa a descrição linguística e pragmática dos enunciadosem que é vazada a reflexão crítica. Os resultados apontam para uma organização discursivacom forte investimento em movimentos de justificação/explicação e de reparação, em conformidadecom os princípios de cortesia/delicadeza no discurso (Fonseca 1996), e em estratégiasde atenuação de que se revestem os enunciados do segmento discursivo em análise (Briz 2007),nomeadamente os assertivos e apreciativos.Os dados são relevantes para a regulação dos processos de formação conducentes ao desenvolvimentodo pensamento crítico e da reflexão sobre a prática letiva em futuros professores.
Subject: Ciências da educação, Ciências da educação
Educational sciences, Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/86287
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
164161.pdf251.85 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.