Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/83851
Author(s): Maria Luisa Barata Rocha Gagliardini Graça Ávila da Costa
Title: Physical Education and Aesthetic-Ethical Education. Comprehensive analysis based on the contribution of teachers and researchers in the fields of aesthetics, ethics, sport sciences and physical education.
Issue Date: 2016-07-01
Abstract: The research in the fields of sport's aesthetics and ethics has been shown a significant growth in the last decades, being the ethics of sports, reflected on the significant number of scientific and academic publications in this field, the main subject of concern between philosophers of sport. Traditionally studied separately, it has not been yet explored enough how aesthetics and ethics relate to each other in sports, and even less its concrete repercussions in a pedagogical approach to sports, especially in physical education. The premise that education through sports in general, and physical education in particular, are important elements in the global education of children and young people is theoretical and generally accepted. Considering aspects of this subject that go far beyond its more functional and hygienist criteria, the purpose of this work is to understand the potentialities of physical education as a vehicle for the development of aesthetic-ethical education in students. We started with an analysis of the existing literature in the context of aesthetics in general, aesthetics of sport, ethics in general and ethics of sport, in order to increase the knowledge regarding the state-of-the-art in these domains opening the way for the consideration of an aesthetic-ethics of sports and physical education. The qualitative research, with a hermeneutic and phenomenological approach, assumed a descriptive and exploratory character, due to the conducting of nineteen semi-structured interviews with experienced teachers and researchers from the fields of aesthetics, ethics, sports sciences and physical education. These interviews were submitted to a thematic analysis and discussion of its content, in which we could conclude that sport has a relevant axiological role in the education of students' sensibility, for both aesthetic and ethical values. It also allowed us to conclude that a relevant part of the physical education content with aesthetic potential has a strong ethical nature and vice-versa, thus legitimizing the explicit pedagogical approach of an aesthetics-ethics of physical education. Such approach demands for the understanding of some internal elements of sport's experience with a particular pedagogical relevance, such the understanding of the beauty-good-clean triad, and the educational aesthetic-ethical emphasis that can be given to specific sporting experiences, such as vulnerability, affection, identity and competition, in which, overextending the purposes of the mere development of motor and functional competence, we can promote the flourishing of students' sensibility to the aesthetic-ethical experience of sport, and through it, ofthe world and life.
Description: A investigação no campo da estética e da ética do desporto demonstrou nas últimas décadas um forte crescimento, assumindo a ética, contudo, um maior protagonismo e volume nas publicações científicas dedicadas à filosofia do desporto. Abordadas, por tradição, separadamente, são escassos os estudos que aprofundam a relação entre estética e ética no desporto, verificando-se uma grande incipiência ao nível da sua repercussão e investimento num olhar pedagógico sobre o desporto e, especialmente, sobre a educação física. A premissa de que a educação pelo desporto em geral e a educação física em particular constituem elementos importantes na formação integral de crianças e jovens é, teórica e globalmente aceite. Considerando aspetos da disciplina que extrapolam os seus critérios funcionais e higienistas, o objetivo deste trabalho foi compreender as potencialidades da educação física enquanto veículo de uma educação estético-ética dos alunos. Partiu-se de uma análise da literatura nos âmbitos da estética, da ética, e da estética e ética do desporto, para se ampliar os conhecimentos relativos ao estado da arte nestes domínios e equacionar uma estético-ética do desporto e da educação física. A pesquisa, de natureza qualitativa, com uma abordagem hermenêutica e fenomenológica, assumiu um caráter descritivo e exploratório, pela realização de dezanove entrevistas semiestruturadas a professores e investigadores experientes nos campos da estética, da ética, das ciências do desporto e da educação física. Da análise, interpretação e discussão temática do conteúdo das entrevistas concluiu-se que o desporto possui um importante papel pedagógico no desenvolvimento da sensibilidade dos alunos aos valores estéticos e éticos. Concluímos também que parte relevante do conteúdo da educação física com potencial estético possui uma forte natureza ética e vice-versa, legitimando assim o tratamento pedagógico de uma estético-ética da educação física, que por apelar a elementos centrais e essenciais à natureza desta disciplina, não pode ser negligenciada. Tal tratamento requer a compreensão de elementos internos da realidade desportiva com especial pertinência pedagógica, nomeadamente a compreensão da tríade belo-bom-limpo, e a atribuição de enfoque educativo estético-ético a experiências específicas da prática desportiva, como a vulnerabilidade, a afetividade, a identidade e a competição, que, extrapolando os propósitos de desenvolvimento de uma competência meramente motora e funcional, permitem promover no aluno o florescimento da sua sensibilidade à experiência estético-ética do desporto, e através dela, do mundo e da vida. Palavras-chave: DESPORTO, EDUCAÇÃO FÍSICA, ESTÉTICA, ÉTICA, ESTETICO-ÉTICA
Subject: Ciências da saúde
Health sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde::Ciências da saúde
Medical and Health sciences::Health sciences
TID identifier: 101436610
URI: https://hdl.handle.net/10216/83851
Document Type: Tese
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FADEUP - Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
134741.pdfPhysical Education and Aesthetic-Ethical Education. Comprehensive analysis based on the contribution of teachers and researchers in the fields of aesthetics, ethics, sport sciences and physical educat1.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons