Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/81061
Author(s): Rui Ernesto de Oliveira Martins
Title: Desenvolvimento de um Ambiente Digital de Aprendizagem no Ensino de 'Introdução ao CAD' num curso EFA - Técnico de Manutenção Industrial
Issue Date: 2015-07-16
Abstract: The Web technology applied to the area of vocational training, is an asset because it allows trainers and trainees, access to a wide range of work tools, aimed at providing new ways of learning in vocational teaching and new capabilities that coupled with an effective active participation will achieve the proposed objectives. It focused attention on the use of Web 2.0 tools including Youtube, Moodle, Autodesk360, Edge Animate and Google Docs, used during the course of a 'Short Term Training Unit' called 'Introduction to CAD - Metallurgy and Metalworking' in a class of a professional course 'Education and Training of Adults' for unemployed called' Technical Industrial Maintenance, held at the Institute of Employment and Vocational Training of Aveiro, describing the impact either in training or in the trainees, according to a methodology' Technology enhanced Learning Environment '(TELE). The reactions obtained was possible to conclude that there is actually an added motivation during teaching, a positive change in attitude towards the learning module and as a result, an enabling environment for the internalization of concepts. For the main results and conclusions of this module development 'Introduction to CAD - Metallurgy and Metalworking' Web-based technology, is to create a TELE learning environment, we have two vectors. On one hand, the trainer's role in its dynamic and guiding role, which sought a change of attitude and a distinctive approach, experimentation, providing content designed and statements that focus on guidance for a digital learning, motivating, effective and fun. Another aspect are the students and their reactions. This formative and summative experience demonstrated clearly an urgent need for adaptation to a new reality context. The interest and enthusiasm visible patents in the audience, are symptomatic of a latent need which is to become more responsible and immersed in the construction of their own knowledge and here the Web technology has a key role to play and an evolving field in creating tools to adapt to this new reality to meet their needs.
Description: A tecnologia Web aplicada ao contexto da formação profissional, é uma mais-valia porque permite a formadores e formandos, o acesso a um vasto leque de ferramentas de trabalho, que visam proporcionar novas formas de aprendizagem na formação profissional e novas capacidades que aliadas a uma participação ativa eficaz permita atingir os objetivos propostos. Focou-se a atenção na utilização de ferramentas Web 2.0 nomeadamente Youtube, Moodle, Autodesk360, Edge Animate e Google Docs, utilizadas durante o decurso de uma 'Unidade de Formação de Curta Duração' denominada 'Introdução ao CAD - Metalurgia e Metalomecânica', de uma turma num curso profissional 'Educação e Formação de Adultos' para desempregados, denominado 'Técnico de Manutenção Industrial', que decorreu no Instituto de Emprego e Formação Profissional de Aveiro, descrevendo o impacto quer na formação quer nos formandos, segundo uma metodologia 'Technology Enhaced Learning Environment' (TELE). Das reações obtidas foi possível depreender que existe efetivamente uma motivação acrescida durante a lecionação, uma mudança positiva na atitude perante o ensino-aprendizagem do módulo e como consequência, um ambiente facilitador para a interiorização dos conceitos. Como principais resultados e conclusões do desenvolvimento do módulo 'Introdução ao CAD - Metalurgia e Metalomecânica' baseado na tecnologia Web, para criação de um ambiente de aprendizagem TELE, temos dois vetores. Por um lado a função do formador, no seu papel dinamizador e orientador, que procurou uma mudança de atitude e uma abordagem diferenciadora, de experimentação, disponibilizando conteúdos concebidos e demonstrativos que focam uma orientação para uma aprendizagem digital, motivadora, eficaz e lúdica. Outra vertente são os formandos e as suas reações. Esta experiencia formativa e sumativa, demonstrou de forma clara, uma necessidade premente da adaptação a uma nova realidade de contexto. O interesse e entusiamo visíveis patentes no público-alvo, são sintomáticos de uma necessidade latente que é o de se tornarem mais responsáveis e imersos pela construção do seu próprio conhecimento e aqui a tecnologia Web tem um papel chave a desempenhar e um campo de evolução na criação de ferramentas de adaptação a esta nova realidade para suprir esta necessidade. Palavras-chave: Web 2.0, EFA, e-learning, CAD, Formação Profissional, UFCD, IEFP, TELE.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201808277
URI: https://hdl.handle.net/10216/81061
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
36946.pdfDesenvolvimento de um ambiente digital de aprendizagem no Ensino de Introdução ao CAD num curso EFA - Técnico de Manutenção Industrial4.42 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons