Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/77556
Author(s): Marafuz, Inês
Adelino, Rui
Gomes, António Alberto
Title: Perigosidade a cheias no rio Uíma (Santa Maria da Feira, Portugal): ensaio metodológico de suporte à implementação da Diretiva 2007/60/CE
Issue Date: 2014
Abstract: The increase of fl ood events and consequent human losses and material damages has led to a growing concern among European governments and national authorities. In this context, the adoption of the Directive 2007/60/ CE established the need to perform a preliminary fl ood risk assessment and to produce applied cartography to minimize the effects of these events. This paper presents a methodological essay for the determination of fl ood hazard in the Uíma river sector, north of Portugal, through the application of an intensity-probability matrix. This relates the height of water column and the water velocity parameters, modelled in the Hec-Ras software, with the frequency of occurrence of fl oods. At the end, the exposed elements, namely the built up areas and roads, were identifi ed for each class of danger. The results show that the large differences in the fl ood-prone areas for the return periods considered (10, 50 and 100 years), stands out in the middle of the modelled alluvial plain. The height of water column presents higher values in the segments of the river upstream of the bridges, which act as barriers to the water circulation. The water velocity is high in those segments and in the upstream sector, where the valley is constricted. By the combination of these factors and the recurrence of the events, it appears that the fl ood danger is higher in the sectors crossed by bridges and at the beginning of the modelled sector. The applied methodology aims to be a contribution to the Portuguese municipalities that have to achieve similar results which is presented in this work, in order to fulfi l the requirements stipulated in the Directive.
Description: O aumento dos episódios de cheias e consequentes perdas humanas e prejuízos materiais tem conduzido a uma crescente preocupação por parte dos governos europeus e das autoridades nacionais que lidam com estas questões. Neste contexto, a aprovação da Diretiva 2007/60/CE estabeleceu a necessidade de se efetuar uma avaliação preliminar do risco de inundação e de se produzir cartografia de apoio à minimização dos efeitos destes eventos. Neste artigo apresenta-se um ensaio metodológico para a determinação da perigosidade a cheias num setor do rio Uíma (norte de Portugal), através da aplicação de uma matriz de intensidade-probabilidade. Esta matriz relaciona os parâmetros da velocidade e da altura da coluna de água, modelados no software Hec-Ras, com a frequência de ocorrência de cheias. No final identificaram-se, por classe de perigosidade, os elementos expostos, designadamente o edificado e as estradas. Os resultados mostram que as diferenças nos perímetros de inundação para os períodos de retorno considerados (10, 50 e 100 anos) se destacam na área central da planície aluvial modelada. A altura da coluna de água apresenta valores mais elevados nos segmentos do rio a montante das pontes, que funcionam como barreiras à circulação da água. A velocidade da água é elevada nesses mesmos segmentos e no setor a montante, onde o vale é mais estreito. Pela conjugação destes fatores e da recorrência dos eventos, verifica-se que a perigosidade a cheias é mais elevada nos setores atravessados por pontes e no início do setor modelado. A metodologia aplicada visa ser um contributo para os municípios portugueses que terão de dispor de cartografia de áreas inundáveis similar à que se apresenta neste trabalho de forma a cumprirem o estipulado na Diretiva 2007/60/CE.
Subject: Humanidades
Humanities
Scientific areas: Humanidades
Humanities
URI: https://hdl.handle.net/10216/77556
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

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