Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/76991
Author(s): João Rafael de Basto Barata Feyo
Title: D.João VI " No Passeio Atlântico"
Issue Date: 2014-11-05
Abstract: This paper seeks to achieve two specific objectives: one, to reflect on what public art is and what processes and interactions that underlie; the other one sketch a framework for reflection on the project of creating an urban public space, project of Arq. Manuel de Solà-Morales, situated on the seafront of the City Park, within the Polis Program the city of Porto, in line with the framework of the project of Arq. Master Carlos Ramos of 1966 to the Gonçalves Zarco square intended for placement of the equestrian statue of King João VI, and whose operation may constitute a prominent example of Urban Redevelopment in Waterfronts (waterfronts). Urban public space is, par excellence, a construction plan identity representation and, in the historical and social characteristics of a city are dormant. In this way, the public art presents Frank potentialities of approximation of the population of your city, in the sense that not only ' mobile ' public space as most of the scores and make these historical aspects and reflexive identity. Thus, the knowledge of the mechanisms of reception of the population to this type of art is important in that it allows you to assess social and identity aspects governing the construction of everyday space of the individual citizen's point of view, as well as to the extent that the public art can have a prominent role in the construction of a public space conscious of its history, present and future, and especially the citizens build symbolically. The temporal sequence of events determines the reading society in the past and your product built form an integral part of urbanity. The public art is part of public spaces and a temporal dimension. The city is a product of the physical conditions of the places and of the action of man. According to a paradigm of democracy in which the promotion of active citizenship and socially conscious management of public space are key elements, which could introduce new and important elements of reflection, so the public art can answer associated with a set of symbolic motivations, ideological, economic, social, Public space.
Description: Neste trabalho pretende-se concretizar dois objetivos específicos: um, refletir sobre o que é a Arte Pública e quais os processos e interações que lhe estão subjacentes; outro, esboçar um quadro de reflexão sobre o projeto de criação de um espaço público urbano, projeto do Arq.Manuel de Solà-Morales, situado na frente marítima do Parque da Cidade, no âmbito do Programa Polis, da Cidade do Porto, em sintonia com o enquadramento do projeto do Arq. Mestre Carlos Ramos, de 1966, para a Praça de Gonçalves Zarco, destinado à colocação da estátua equestre de D. João VI, e cuja operação poderá constituir um destacado exemplo de Reconversão Urbana em Frentes de Água (waterfronts). O espaço público urbano é, por excelência, um plano de construção e representação identitária, em que as características históricas e sociais de uma cidade estão latentes. Deste modo, a Arte Pública apresenta francas potencialidades de aproximação da população à sua cidade, no sentido em que não somente «mobila» o espaço público como, sobretudo, o pontua e o torna reflexivo desses aspetos históricos e identitários. Assim, o conhecimento dos mecanismos da receção da população a este tipo de Arte é importante, na medida em que permite aferir os aspetos sociais e identitários que presidem à construção do espaço quotidiano, do ponto de vista individual do cidadão, bem como na medida em que a Arte Pública pode ter um papel de destaque na construção de um espaço público consciente da sua história, presente e futuro, e sobretudo dos cidadãos que o constroem simbolicamente. A sequência dos acontecimentos temporais determina a leitura de sociedade em que o passado e o seu produto edificado fazem parte integrante da urbanidade. A Arte Pública faz parte dos espaços públicos tendo igualmente uma dimensão temporal. A cidade é um produto das condições físicas dos lugares e da ação do homem. Segundo um paradigma de democracia em que a promoção de uma cidadania ativa e de uma gestão socialmente consciente do espaço público são elementos-chave, que poderão introduzir novos e importantes elementos de reflexão, assim a Arte Pública poderá responder associada a um conjunto de motivações simbólicas, ideológicas, económicas, sociais, ao Espaço Público.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201544989
URI: https://hdl.handle.net/10216/76991
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
33094.pdfD.João VI " No Passeio Atlântico"18.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons