Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/76987
Author(s): Pedro Freire Oliveira
Title: A questão do espaço central na obra de Louis Kahn.
Issue Date: 2014-11-03
Abstract: The north american architect Louis I. Kahn (1901-1974) is identified as one of the essential figures of the transient architectural time of the second half of the 20th century. Kahn's late architectural maturation would reveal a unique work, with a particular point of view in the fields of theory, architectural methodology, pedagogy, construction and drawing, designing iconographic buildings and spatialities full of poetic character. The present thesis focuses on the compositive dimension that enlightens all his work, specially the centrality and concentricity motifs that become constant in his work, mainly after the Bath House, in 1951. Along with this quality, his architecture explores the symbolic and plastic characteristics of geometrical forms, like the square and the circle, utilizing/using them to develop centralized spaces conditioned by proportional and order principles. The eight Louis Kahn's project analyses intend to understand the central space exploration in his architecture and the way the compositive processes and geometric forms are articulated to create those spaces.
Description: O arquitecto norte americano Louis I. Kahn (1901-1974) identifica-se como uma das figura essenciais na época de questionamento da arquitectura da segunda metade do século XX. A tardia maturação de Kahn revelaria um trabalho arquitectónico único, com uma postura muito particular desenvolvida nas áreas da teoria, metodologia arquitectónica, pedagogia, construção e desenho, algo que resultou em obras iconográficas e espacialidades plenas de características poéticas. A presente dissertação centra-se na dimensão compositiva que enriquece toda a sua obra, especialmente nos motivos de centralidade e concentricidade que, principalmente após o projecto da Bath House em 1951, se tornam constantes. Juntamente com essa qualidade, a sua arquitectura explora as características plásticas e simbólicas de formas geométricas, como o quadrado e o círculo, utilizando-as para desenvolver espaços centralizados regulados por princípios de proporção e ordem. As análises a oito projectos de Louis Kahn pretendem entender a exploração do espaço central na sua arquitectura e a maneira como articula processos compositivos e formas geométricas para criar tais espacialidades.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201546060
URI: https://hdl.handle.net/10216/76987
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
33088.pdfA questão do espaço central na obra de Louis Kahn.48.48 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons