Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/7315
Author(s): Lírio, Regina Maria de Lamares Mendes Guedes da Piedade e
Title: O desenho instalado - o Lugar como origem e fim de um processo gráfico
Publisher: Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto
FBAUP
Issue Date: 2009-02-12T10:45:20Z
Abstract: The structure of this dissertation sought to understand and place the scope of drawing within contemporary society, having as orientation lines: place as origin and end of a graphic process. The modus operandi sustained in the artistic activity itself for a specific place, the Corpus Christi Convent, structured the theoretical work, having as conceptual conjecture the process overtaking the finished work. This conjecture is further expanded and defended by Rene Passeron, from the poetics of the poem analyzed by Paul Valèry. The debate author-space-image has been articulated among the existent studies and the own considerations of the artists who have placed themselves in this field. Therefore, the theoretical and historical analysis of the concepts, sustained in the work of critics and artists who have manifested in this extended ground, has been extremely valuable for the perception of this artistic phenomenology. The expansion and delimitation of the field in Pierre Bourdieu and Rosalind Krauss, and the narrow course from the concept of site-specific to place-specific studied by Miwon Know as well as by Vaz-Pinheiro, alongside with the resonance of performance defended by Allan Krapow in Jackson Pollock s legacy, are some of the examples used to seek and fully understand the field of the installed drawing. Concepts as site, place, locus, context, memory, work and multiple subject, have generated a multiplicity of suggested diversified practices that indicate how contemporary art is simultaneously continuity and a rupture of the existent borders in the hybrid disciplinary fields. Finally, my artistic practice was thought and felt in the context of a place by installing drawings through acting means that, in a simultaneously individual and collective memory draw me back to my own memory of life.
Description: Mestrado em Prática e Teoria do Desenho
Esta dissertação foi estruturada procurando entender e situar o campo de desenho instalado na sociedade contemporânea, tendo como linhas orientadoras: o lugar como origem e fim de um processo gráfico. O modus operandi sustentado na própria actividade artística num lugar específico, o Convento Corpus Christi, articulou o trabalho teórico, tendo como pressuposto conceptual, o lado processual da obra, quando o processo se sobrepõe à obra acabada. Este pressuposto é defendido e expandido por René Passeron, a partir da poética do poema analisado por Paul Valèry. A trialética autor-espaço-imagem foi articulada entre os estudos já efectuados e as próprias reflexões dos artistas que se situam neste campo. Neste sentido, a análise teórica e histórica dos conceitos sustentada em críticos e artistas que se manifestaram neste campo expandido, foi uma mais valia na percepção desta fenomenologia artística. A expansão e delimitação de um campo em Pierre Bourdieu e Rosalind Krauss e a passagem estreita do conceito de site-specific para place-specific estudada tanto por Miwon Know, como por Vaz-Pinheiro, mas e, ainda a ressonância da performance defendida por Allan Kaprow, no legado deixado por Jackson Pollock, são alguns dos exemplos usados, para procurar entender e situar o campo do desenho instalado. Conceitos como: sítio; lugar; local; contexto; memória; obra e sujeito múltiplo, gerou uma multiplicidade de hipóteses de práticas diversas e diversificadas que nos indicam como a arte contemporânea é, simultaneamente, uma continuidade e uma ruptura das fronteiras existentes nos, agora híbridos, campos disciplinares. Finalmente, a minha prática artística foi pensada e sentida, no contexto daquele lugar, instalando(me) desenhos, através de meios actuantes que, numa memória colectiva e simultaneamente individual, remetem para a minha própria memória da vida.
Subject: Desenho
Drawing
Porto
URI: http://hdl.handle.net/10216/7315
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FBAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O desenho instalado.zip76.24 MBZIPView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.