Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10216/132306
Author(s): | João Pedro da Silva Ferreira |
Title: | Estágio Profissional: Razões e Emoções de um Processo Reflexivo |
Issue Date: | 2020-07-20 |
Abstract: | This document is part of the Professional Internship, which is a part of the 2nd cycle in Physical Education Teaching in Elementary and High School Education, from the Faculty of Sports of the University of Porto. The Professional Internship, also known as Supervised Internship Practice (SIP), took place at Escola D. Dinis, in Santo Tirso, with an internship group consisting of three students and a cooperating teacher. This internship report is based on a detailed description of the entire process that took place during the internship. This is the last phase of the learning acquisition process for the formation of the author as a Physical Education Teacher. This document is divided into three major parts. The first part concerns into a personal contextualization, and it is about the author's personal experiences, as well as his personal conceptions on the most sundry subjects. The second part is the institutional characterization, where there is a profound characterization of the school community, and the classes involved during this process. Last but not least, the professional practice, where three areas of performance are addressed (all fundamental for the good practice of supervised teaching practice): area 1 (Organization and Management of Teaching and Learning), area 2 (School Participation and Community Relations) and area 3 (Professional Development). |
Description: | Este documento surge no âmbito do Estágio Profissional, uma unidade curricular que se encontra inserida no 2º ciclo em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. O Estágio Profissional, também conhecido como Prática de Ensino Supervisionado (PES), decorreu na Escola D. Dinis, em Santo Tirso, com um núcleo de estágio constituído por três alunos e uma professora cooperante. Este mesmo relatório de estágio tem como base a descrição pormenorizada de todo o processo decorrente durante o estágio. Esta é, a última fase do processo de aquisição de aprendizagens para a formação do autor como Professor de Educação Física. Este documento está dividido em três grandes partes. A primeira parte diz respeito a contextualização pessoal, e aqui trata-se das experiências pessoais do autor, assim como as suas conceções pessoais sobre os mais variados assuntos. A segunda parte é a caraterização institucional, onde há uma caraterização profunda da comunidade escolar, e das turmas envolvidas. Por último, mas não menos importante, a prática profissional, onde são abordadas três áreas de desempenho (as mesmas essenciais para o bom decorrer da prática de ensino supervisionado): área 1 (Organização e Gestão do Ensino e da Aprendizagem), área 2 (Participação na Escola e Relações com a Comunidade) e área 3 (Desenvolvimento Profissional). |
Subject: | Ciências da educação Educational sciences |
Scientific areas: | Ciências sociais::Ciências da educação Social sciences::Educational sciences |
TID identifier: | 202641171 |
URI: | https://hdl.handle.net/10216/132306 |
Document Type: | Relatório de Estágio |
Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FADEUP - Relatório de Estágio |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
443781.docx | Estágio Profissional: Razões e Emoções de um Processo Reflexivo | 6.5 MB | Microsoft Word XML | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.