Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131980
Author(s): Luís Francisco Cordeiro Pinto
Title: Construção de uma des-ordem própria
Issue Date: 2020-12-16
Abstract: The purpose of this master's thesis is to reflect on a own architectural-project. This study falls back on the intention to take consciousness of the complexity of the project, revealing which are the guiding principles, including its ontological dimension. Looking at architecture as a result of an association of circumstances and contingencies, the aim is to clarify the arguments and intentions underlying the dis-order of an architectural-project, bearing in mind its fragility, availability and susceptibility to change. Given the need and possibility to understand and identify the dynamics, consequences and purposes of the project process, the structure of the thesis is organised in four main moments: the first moment sets off from the analysis of the text "Design Materials" by Vittorio Gregotti, where the core of "project design" is clarified and the guiding materials of the procedure are reflected on; in a second moment, crossing over speeches, three masterarchitects are brought together: Álvaro Siza, Lina Bo Bardi, Peter Zumthor, key figures for the understanding of my project process; the third moment introduces three architectural projects: Leça Tides Swimming Pool, Sesc Pompeia of São Paulo and Thermal Baths of Vals, in an attempt to draw lessons and provocations from the different procedures; finally, the fourth moment enlightens the awakening circunstances of my architectural-project: a first year project exercise (2013), a fourth year project exercise (2017), the exchange experience in Buenos Aires and the subsequent visit to São Paulo (between 2017 and 2018). Alongside the main body of text, three interludes are developed with an analysis of the Leça Tides Pool project.
Description: A presente dissertação de mestrado tem como propósito reflectir sobre um projecto-de-arquitectura próprio. Recai sobre este estudo a intenção de tomar consciência da complexidade do projecto, revelando quais os seus princípios orientadores, nomeadamente a sua dimensão ontológica. Encarando a arquitectura como resultado de uma associação de circunstâncias e contingências, procura-se esclarecer quais os argumentos e intenções subjacentes à des-ordem de um projecto-de-arquitectura, tendo presente a sua fragilidade, disponibilidade e susceptibilidade à mudança. Presente a necessidade e possibilidade de vir a compreender e identificar dinâmicas, consequências e propósitos do processo de projecto, a estrutura da dissertação organiza-se em quatro momentos principais: o primeiro momento parte do estudo do texto "Materiais da Projectação" de Vittorio Gregotti, onde se esclarece o âmago do "fazer projecto" e se reflecte sobre as matérias orientadoras do procedimento; num segundo momento, cruzando discursos, reúnem-se três arquitectos-mestres: Álvaro Siza, Lina Bo Bardi, Peter Zumthor, figuras basilares para o entendimento do meu processo de projecto; no terceiro momento introduzem-se três projectos de arquitectura: Piscina das Marés de Leça, Sesc Pompeia de São Paulo e Termas de Vals, na tentativa de retirar lições e provocações dos diferentes procedimentos; por último, num quarto momento esclarecem-se circunstâncias despertadoras do meu projecto-de-arquitectura: um exercício de projecto do primeiro ano (2013), um exercício de projecto do quarto ano (2017), a experiência de intercâmbio em Buenos Aires e a subsequente visita a São Paulo (entre 2017 e 2018). Paralelamente ao corpo de texto principal, desenvolvem-se três interlúdios com uma análise do projecto da Piscina das Marés de Leça.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202631516
URI: https://hdl.handle.net/10216/131980
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
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