Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131480
Author(s): Manoël Christophe Timmermans
Title: Um dado de jogar: a casa Guiette por Le Corbusier e Pierre Jeanneret
Issue Date: 2020-12-17
Abstract: What name is architect? When is there architecture? Having reached the threshold of the trade, a student chooses, as a final lesson from university, to consult an author whose Œuvre complète - architectural, plastic, theoretical - was born from the resolution to approach these questions as closely as possible. A precise framework, necessary for any synthetic exploration of the architectural thought of Le Corbusier, is quickly determined. It will be the study of house Guiette (Antwerp, 1926-1927) whose purist transparency and extreme coherence, preserved until today, will compensate for any lack of literature. "First conceive, then build", said Le Corbusier. This dissertation takes him at his word, first examining his most fundamental theoretical projects and writings. Through Le Corbusier, the twentieth century appropriated new materials and construction methods to give birth to a new way of conceiving architecture. "It's already quite a revolution." However, in the eyes of Le Corbusier, it was never an end in itself: "Techniques are the very basis of lyricism", he repeated during his numerous conferences. Without having tackled the methodical dissection of this famous aphorism, it seems difficult to approach seriously any of the architect's achievements. In the course of our work, we will realize in particular that the entirety of his work is based on an ever smaller number of fundamental axioms. Our interpretation of house Guiette must be understood as an attempt to flush out one of them.
Description: O que significa ser arquiteto? Quando há arquitetura? Chegado no limiar da profissão, um estudante opta, como uma última lição universitária, por consultar um autor cuja Œuvre complète - arquitetural, plástica, teórica - nasceu da resolução de abordar estas questões o mais perto possível. Um enquadramento preciso, necessário para qualquer exploração sintética do pensamento arquitetural de Le Corbusier, é rapidamente determinado. Será o estudo da casa Guiette (Antuérpia, 1926-1927) cuja transparência purista e extrema coerência, preservadas até hoje, deverão compensar qualquer falta de literatura. "Primeiro conceber, depois construir", disse Le Corbusier. A dissertação segue este mandamento, examinando primeiro os seus projetos e escritos teóricos mais fundamentais. Através de Le Corbusier, o século XX apropriou-se de novos materiais e novos métodos construtivos para dar origem a uma nova forma de conceber a arquitetura. "Já é uma verdadeira revolução." No entanto, aos olhos de Le Corbusier, nunca foi um fim em si mesmo: "As técnicas são a própria base do lirismo", repetiu durante as suas numerosas conferências. Sem ter abordado a dissecação metódica deste famoso aforismo, parece difícil abordar seriamente qualquer uma das realizações do arquiteto. Ao longo do trabalho, perceberemos em particular que a totalidade da sua obra se baseia num número cada vez menor de axiomas fundamentais. A nossa interpretação da casa Guiette deve ser entendida como uma tentativa de descartar um deles.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202631591
URI: https://hdl.handle.net/10216/131480
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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