Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131010
Author(s): Fábio Freitas Miranda
Title: Ser Professor de Educação Física: O primeiro contacto com a realidade
Issue Date: 2020-11-16
Abstract: This report presents the first contact of being a professor of physical education, during the professional internship in a Portuguese school. The internship is, without a doubt, the most important step in the formation of the professor, because it allows the future teacher to contact with the reality that is going to be a part of his life for many years. Thus, the report is narrated by me, the future professor, since the beginning of the formation until the actual practice in a school environment. This report is divided into parts, them being the introduction and conclusion and future perspectives, the starting point and ending point, respectively. The personal and institutional framework is divided into two parts. The first one talks about the personal side and the formation that is acquired by the intern and the second one sends us to the characterization of the context where the internship happened. Lastly, the realization of the professional practice, that ends up being the most important part of this report, is where all the experiences lived in the school environment, the planification, the evaluation, the class management, the difficulties and the problems, as well as the achievements are narrated. Basically, everything that is a part of the learning process. In conclusion, this report is a reflection based on the personal experience that was the first contact with the reality in this last step of formation to become a physical education teacher.
Description: Este relatório apresenta o primeiro contacto, enquanto professor de Educação Física (EF), no âmbito do Estágio Profissional (EP), numa escola portuguesa. O estágio é, sem dúvida, o ponto fulcral da formação do docente, na medida em que permite ao futuro professor contactar com a realidade que fará parte da sua vida durante longos e largos anos. Desta forma, o relato, como não podia deixar de ser, é feito na primeira pessoa, desde a sua formação até à prática em contexto escolar. O relatório encontra-se dividido em partes, sendo a Introdução e a Conclusão e Perspetivas Futuras, o ponto de partida e o ponto de encerramento respetivamente. O Enquadramento Pessoal e Institucional que se divide em duas partes. A primeira refere o lado pessoal e a formação adquirida pelo estagiário e a segunda remete para a caracterização do contexto onde o estágio decorreu. Por fim, a Realização da Prática Profissional que acaba por ser a parte mais importante deste relatório, aí são relatadas todas as experiências vividas em contexto escolar, a planificação, a avaliação, a gestão de aula, as dificuldades e os problemas encontrados, assim como as conquistas alcançadas. No fundo, tudo o que faz parte do processo ensino-aprendizagem. Em suma, este relatório constitui uma reflexão baseada na experiência pessoal que foi o primeiro contacto com a realidade, nesta última etapa de formação para o desempenho de funções enquanto docente de Educação Física.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202638260
URI: https://hdl.handle.net/10216/131010
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
433956.pdfSer Professor de Educação Física: O primeiro contacto com a realidade1.33 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.