Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/130746
Author(s): Rita Solange da Silva Pereira
Title: O florescer de uma roseira colorida no percurso para ser professora
Issue Date: 2020-10-26
Abstract: The present document portrays the supervised practicum of a preservice teacher (the author) - integrated in the Master in Teaching Physical Education in Primary and Secondary Education, of the Faculty of Sports - University of Porto. The practicum was held in a School Group of Espinho. This document reports my lived experience, with the school community within a context of practice. Moreover, its purpose is to share and to develop a deep reflection regarding all the learnings carried out (on both a theoretical and practice level), as well as the felt difficulties. This written report has started with a metaphor: a rosebush that went on flourishing and colouring itself throughout the school year, as an outcome of several learnings, events, and experiences. During this school year, I had the opportunity to prepare and to teach four classes, together with school sport, namely swimming. I attended to all the meetings of the Physical Education Department, as well as the meetings of the class groups (resident and shared). Of all the lived experiences during this year, the greatest and most important learnings sit on the whole process experienced with the resident class group and with the daily conviviality with my colleagues of the practicum training. An action-research study was also carried out, in order to understand the potential of implementing the principles of Assessment for Learning in the pupils' learnings. Personally, there is no doubt that this was a remarkable year regarding my education process, which naturally resulted in an explosion of feelings and emotions.
Description: O presente documento retrata a prática de ensino supervisionada de uma estudante-estagiária (a autora), inserida no segundo ano do Mestrado de Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, realizado num Agrupamento de Escolas da região de Espinho. Este relatório relata a experiência vivida por mim, com a comunidade escolar e em contexto de prática. Ademais, este tem como finalidade a partilha e a elaboração de uma reflexão profunda sobre as aprendizagens assimiladas (ao nível prático e teórico) no decorrer do mestrado, assim como as dificuldades sentidas. Este relatório iniciou-se com uma metáfora de uma roseira, que foi florescendo e colorindo, com o decorrer do ano letivo, em resultado de muitas aprendizagens e acontecimentos. No decorrer deste ano letivo, tive a oportunidade de preparar e lecionar aulas a quatro turmas e trabalhar numa equipa do desporto escolar, mais concretamente na modalidade de natação. Participei nas reuniões de Departamento e do grupo disciplinar de Educação Física, bem como nas reuniões das turmas (residente e partilhadas). De todas as oportunidades vivenciadas, durante este ano, as maiores e mais importantes aprendizagens dizem respeito a todo o processo vivenciado com a turma residente e ao convívio diário no seio do núcleo de estágio. Foi ainda realizado um Estudo de Investigação-ação, com o intuito de perceber as potencialidades da implementação dos princípios da avaliação para a aprendizagem, na aprendizagem dos alunos. Em termos pessoais, este ano representou um tempo e um espaço marcante no meu processo de formação, resultando assim, numa explosão de sentimentos e emoções.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202643530
URI: https://hdl.handle.net/10216/130746
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432719.pdfO florescer de uma roseira colorida no percurso para ser professora2.44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.