Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/129891
Author(s): Pedro Augusto de Azambuja Varela
Title: Reconstrução de uma Estereotomia - para uma abordagem estereotómica multi-semântica
Issue Date: 2020-06-09
Abstract: Abstract Stereotomy is the classic body of knowledge which deals with stonecutting for building arch like structures. The interest in this way of designing and building seems to have faded since the introduction of new materials and technologies in the Industrial Revolution, creating an apparent dormancy of the subject. In the recent years, various researches have shown a renewed interest in stereotomy, tightly connected to the accessibility of digital technologies which has enabled the architect to design and realize complex geometries. This exploration with current tools has created new expressions and materialities which do not find a direct correspondence in the important theory corpus set by the classic treatises on stereotomy. Thus, this thesis investigates the gap between classic and contemporary practices in order to examine the place and role of stereotomy today. By investigating those questions, the research departs from previous classification systems and develops a new proposal encompassing the various dimensions which stereotomy presents today. The semantic dimension of stereotomy is explored, allowing for understanding this construction method under varied lenses which differ from the classic stone cutting. These lenses, called signifiers, are grouped in three main categories: Tomotechny, Equilibrium and Voussoir. This new system of classification based in multiple signifiers fosters a clear identification of various building experiments which, although may seem to diverge from the classic art of stonecutting, are are argued to belong within that enlarged concept of stereotomy. This continuity from classic to contemporary stereotomy is demonstrated through an analysis which uses the proposed semantic classification. As in the past the treatises demonstrated the practical know how of stereotomic materialisation, it is also important now to inquire and demonstrate how current digital design and manufacturing technologies are supporting the conditions that are prompting a renewed and expanded interest on stereotomy today. To do so, a specially tailored system for voussoir production is created, in which a novel system of variable geometry moulds with reusable parts is developed using digital design and robotic fabrication as support. The reusable and reconfigurable nature of this moulding system promotes an accessible and sustainable method for the construction of stereotomic structures, which is discussed through a set of prototypes, while a complete proposed stereotomic project illustrates the various stages of an updated digital flow of design and construction under an expanded concept of stereotomy, demonstrating the continuity and present day relevance of stereotomic innovation.
Description: Resumo A estereotomia é o corpo clássico de conhecimento que versa sobre o corte da pedra para a construção de arcos ou abóbadas. O interesse neste modo de projectar e construir parece ter diminuído desde a introdução de novos materiais e tecnologias na Revolução Industrial, criando um aparente adormecimento desta disciplina. Nos últimos anos, várias investigações demonstraram um renovado interesse pela estereotomia, intimamente ligado a uma acessibilidade às tecnologias digitais, o que permitiu aos arquitectos projectar e realizar geometrias mais complexas. A exploração com estas ferramentas contemporâneas criou novas expressões e materialidades que não encontram correspondência directa no importante corpo teórico estabelecido pelos tratados clássicos sobre estereotomia. Assim, esta tese questiona essa lacuna entre práticas clássicas e contemporâneas, a fim de encontrar o lugar e o papel da estereotomia hoje. Ao investigar estas questões, esta tese parte de sistemas de classificação anteriores e desenvolve uma nova proposta que abrange as várias dimensões que a estereotomia apresenta hoje em dia. A dimensão semântica da estereotomia é explorada, permitindo entender este método de construção sob várias lentes que se demarcam da clássica técnica do corte da pedra. Essas lentes, chamadas significantes, estão agrupadas em três categorias principais: Tomotecnia, Equilíbrio e Aduela. Este novo sistema de classificação baseado em múltiplos significantes promove uma identificação clara de várias experiências de construção que, embora pareçam divergir da arte clássica do corte da pedra, argumenta-se pertencerem a um conceito alargado de estereotomia. Esta continuidade da estereotomia clássica à contemporânea é demonstrada através de análises que utilizam a classificação semântica proposta. Tal como no passado os tratados demonstraram o conhecimento prático da materialização estereotómica, também é importante hoje investigar e demonstrar como as actuais tecnologias de projecto e fabricação digital criam as condições que hoje provocam um interesse renovado e expandido pela estereotomia. Para isso, é criado um sistema especialmente adaptado à produção de aduelas, no qual um novo sistema de moldes de geometria variável com peças reutilizáveis é desenvolvido usando o projecto digital e a fabricação robótica como suporte. A natureza reutilizável e reconfigurável deste sistema de moldes promove um método acessível e sustentável para a construção de estruturas estereotómicas, demonstrado através de um conjunto de protótipos, enquanto um projeto estereotómico aqui proposto ilustra os vários momentos de um fluxo digital atualizado de projecto e construção sob um conceito expandido de estereotomia, demonstrando a continuidade e a relevância atual da inovação estereotómica.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 101500050
URI: https://hdl.handle.net/10216/129891
Document Type: Tese
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Tese

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