Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/126772
Author(s): Satur, Roberto Vilmar
Silva, Armando Malheiro da
Title: A aprendizagem visando a competência em informação na sociedade em tempos de infoesfera
Issue Date: 2020-03
Abstract: Society historically incorporates the advances of society itself and thus reconfigures itself to benefit fromthis new spectrum. The information and knowledge society is the new social reconfiguration present inthe 21st century. In this new society, it is not enough just to be literate, to learn how to read, to study inbooks for the exams, to know arithmetic and to be present at school. The current information societyuses new learning resources that join or replace the previous ones, it does not discard the newtechnologies as a learning resource, and it demands of the citizen a new competence: informationliteracy. A citizen who is 'literate' in information and in the resources that allow access to and use ofavailable information and knowledge, including new technologies, especially information andcommunication technologies. That is why the relationship between apprentice and learning is beingreconfigured, and now it needs to develop the citizens to become information literate. And for them tobe and remain information literate, it is not enough learning and understanding: a lifelong learning isnecessary.
Description: A sociedade, historicamente, incorpora para si os seus próprios avanços e assim se reconfigura paramelhor usufruir desse novo espectro. A sociedade da informação e do conhecimento é a novareconfiguração social que se apresenta no século XXI. Nessa nova sociedade não basta mais apenas seralfabetizado, aprender a ler, estudar em livros para a prova, saber tabuadas e estar presente na escola.Ela usa novos recursos de aprendizagem que se juntam ou substituem os anteriores, ela não descarta asnovas tecnologias como recurso para aprender e exige do cidadão uma nova competência: acompetência em informação. Um cidadão "alfabetizado" em informação e nos recursos que permitemacessar e usar as informações e conhecimentos disponíveis, incluindo as novas tecnologias,especialmente as de informação e comunicação. Por isso a relação aprendiz e aprendizado está sereconfigurando e agora precisa desenvolver o cidadão para torná-lo competente em informação. E paraser e se manter competente em informação não basta aprender e apreender: é preciso aprender portoda a vida.
Subject: Ciência da Informação
Information science
URI: https://hdl.handle.net/10216/126772
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
391126.pdf464.16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.