Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/126060
Author(s): Carlos Alberto Dias Tribuzi
Title: Relatório de Estágio Profissional "O Poder da Docência: uma ótica empírica de um estudante-estagiário"
Issue Date: 2019-11-12
Abstract: The accomplishment of this document was carried out during the School Placement, inserted in the 2nd Cycle in Physical Education Teaching in Basic and Secondary level, of the Faculty of Sport, University of Porto. This document aims to describe, in a detailed and in a profound way, the preservice experiences cultivated throughout the school placement. The practicum training was held in a basic and secondary school in the district of Porto, and was supervised by the cooperating teacher of the school and the supervisor of the faculty. The document mirrors a reflective view of the School Placement. The main lessons learned during the school year are related to the perception of teaching as a vast and complex task, which requires a continuous effort on the part of the teacher. Although this task does not appear to be easy, it was possible to put some ideas regarding the different conceptions of teaching in practice, namely the differentiated use of teaching methodologies. The School Placement was very important, as it made possible the realization of my ideas and concepts regarding teaching, confronting some theoretical preconceptions with practical reality. In this sense, one of the most important points of the Professional Internship refers to the need for constant personal improvement, seeking to find better work tools, more up-to-date knowledge and differentiated stimuli for students. The need to innovate teaching practices is a fundamental issue of Physical Education, and this topic was reused to be discussed in the study carried out in Area 3: "Approach strategies in the field of knowledge of the Physical Education". The study aims to perform the panoply of work tools that can be contemplated in the area of knowledge, thus allowing access to the results of this area of Physical Education.
Description: A realização deste documento surge no âmbito do Estágio Profissional, unidade curricular inserida no 2.º Ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. O presente documento tem como finalidade descrever, de um modo pormenorizado e profundo, as vivências de um estagiário experienciadas ao longo do Estágio Profissional. O estágio decorreu numa escola básica e secundária do distrito do Porto, tendo sido supervisionado pela professora cooperante da escola e pela professora orientadora da Faculdade. O documento procura espelhar uma visão reflexiva do Estágio Profissional. As principais aprendizagens ao longo do ano letivo relacionam-se com a perceção da docência como uma tarefa vasta e complexa, que requer um esforço contínuo por parte do docente. Ainda que esta tarefa não aparente facilidades, foi possível colocar algumas ideias relativas às diferentes conceções do ensino em prática, nomeadamente a utilização diferenciada de metodologias de ensino. O Estágio Profissional foi importantíssimo, visto que tornou possível a concretização das minhas ideias e conceções relativas à docência, confrontando algumas preconceções teóricas com a realidade prática. Nesse sentido, um dos pontos mais fulcrais do Estágio Profissional tem que ver com a necessidade de superação pessoal constante, na procura de encontrar melhores ferramentas de trabalho, conhecimento mais atualizado e estímulos diferenciados para os alunos. A necessidade de inovar as práticas de ensino é uma questão basilar da Educação Física, sendo esta problemática reaproveitada para ser abordada no Estudo realizado, inserida na Área 3: "Estratégias de abordagem na área dos conhecimentos no contexto da Educação Física". O estudo visa discorrer sobre uma panóplia de ferramentas de trabalho passíveis de serem contempladas na área dos conhecimentos, permitindo, desta forma, alcançar estímulos distintos e relevantes à melhoria das práticas em Educação Física.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202450406
URI: https://hdl.handle.net/10216/126060
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
383886.pdfRelatório de Estágio Profissionl "O Poder da Docência: uma ótica empírica de um estudante-estagiário"1.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.