Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/124939
Author(s): Rui Celso da Costa Rodrigues
Title: Relatório de Estágio Profissional "Ser Professor: a Longa-Metragem entre o sonhar e o concretizar de um sonho ..."
Issue Date: 2019-11-11
Abstract: The professional internship is the space where new experiences with to unknown are provided and knowledge that will serve as a fundamental instrument in the future. Here begins a new path for the student intern involving the implementation of the theory in real context. All this phase that accompanies the life of each teacher does not end with the end of classes, but after the completion of the Internship Report, which describes all experiences, acquired knowledge and reflections. Therefore, this document, under the guidance of the Advisor and Cooperating Professor, is based on the existing literature on the internship, pedagogy and didactics, critically reflecting all the experience acquired in this process. In this sense, the report was subdivided into five chapters and described below. The first chapter, "Introduction", sets out the purpose of this document. The second, "Personal Dimension", refers to aspects such as my lifelong journey, as well as some sporting experiences in which I participated, the experiences that led to my professional choice, the expectations for this new experience and the role of the internship itself. "Institutional Dimension" is part of the third chapter that addresses the role of the professional internship in the aspects: institutional, legal, and some information about the Internship Center. The fourth chapter, the "Operational Dimension" encompasses three areas, 1, 2 and 3, containing information on the preparation, implementation and evaluation of teaching, as well as a description of the various school activities developed in the school context. The third area includes an action research study where, through the implementation of different teaching approaches based on the teacher and the student, it was intended to perceive the students' motivation levels, according to the method used. In the fifth and final chapter, "Conclusions and Prospects for the Future", an assessment is made of the end of the probationary year, including a balance of goal setting, insights into my personal evolution and aspirations for the future.
Description: O estágio profissional é o espaço onde se proporciona novas experiências desconhecidas, até desde então, e conhecimentos que servirão como instrumento fundamental futuramente. Aqui começa a ser traçado um novo caminho para o estudante estagiário envolvendo a execução da teoria em contexto real. Toda esta fase que acompanha a vida de cada professor não termina com o final das aulas, mas sim após a conclusão do Relatório de Estágio, onde são descritas todas as vivências, os conhecimentos adquiridos e reflexões. Assim sendo, este documento surge, sob orientação do Professor Orientador e do Professor Cooperante, sustentando-se na literatura existente no âmbito do estágio, da pedagogia e da didática, passando por refletir criticamente todo a experiência adquirida neste processo. Neste sentido, o relatório foi subdividido em cinco capítulos sendo descritos de seguida. O primeiro capítulo, a "Introdução", expõe a finalidade deste documento. O segundo, "Dimensão Pessoal", refere aspetos como o meu percurso ao longo da vida, assim como algumas experiências desportivas em que participei, as vivências que levaram à minha escolha profissional, as expectativas para esta nova experiência e o papel do estágio em si. "Dimensão Institucional" compõe o terceiro capítulo onde se aborda o papel do estágio profissional nas vertentes: institucional, legal, e algumas informações acerca do Núcleo de Estágio. O quarto capítulo, a "Dimensão Operacional" engloba três áreas,1, 2 e 3, contendo as informações sobre a preparação, realização e avaliação do ensino, bem como a descrição das diversas atividades escolares desenvolvidas em contexto escolar. A terceira área inclui um estudo de investigação-ação, onde, através da implementação de diferentes abordagens de ensino, baseado no Professor e no Aluno, se pretendeu percecionar os níveis de motivação dos alunos, de acordo com o método utilizado. No quinto e último capítulo, "Conclusões e Perspetivas para o Futuro", é feito o balanço sobre o final do ano de estágio, incluindo um balanço da preconização de objetivos, perceções acerca da minha evolução pessoal e as aspirações para o futuro.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202450139
URI: https://hdl.handle.net/10216/124939
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
371847.pdfRelatório de Estágio Profissional "Ser Professor: a Longa-Metragem entre o sonhar e o concretizar de um sonho ..."1.13 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.