Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/123836
Author(s): Tiago Alexandre Moreira Dias
Title: "Estágio Profissional. Pelo desenvolvimento de um ensino inovador e motivante"
Issue Date: 2019-11-04
Abstract: After 4 years of Academic formation, the moment of the Professional Internship comes. As part of the 2nd year study plan of the master's degree in Physical Education Teaching at the University of Porto's Faculty of Sports, this is the last stage of training providing an opportunity to integrate the academic knowledge acquired during the training with the actual experience of teaching in a school context. This document aims to legitimately report the process of evolution of the teacher and his pedagogical practice and, throughout the school year, where he was responsible for a class, and for all decisions inherent to the pedagogical action: planning, implementation and evaluation of teaching. The report is subdivided into five chapters. The first is the "Introduction" where the purpose of this document is stated; the second, "Biographical Framework", refers to the life story, the experiences that influenced this professional choice, the expectations and the role of the internship; the third, "Professional Practice Framework", portrays the professional internship at the institutional, legal and functional level, and also offers an analysis of the context in which the student-intern practice took place; the fourth, "Realization of Professional Practice", encompasses the 3 areas of teacher performance: Area 1 which comprises the sub-themes of teaching planning, practice and assessment; Area 2 refers to the different school activities developed and relations with the school community; and Area 3, which contains the research study on "The effect of the Sports Education Model on promoting motivation for Physical Education classes", contributing to greater professional development. Finally, the chapter "Conclusion and Future Prospects" where a final retrospective of the internship year is presented, as well as some expectations. The completion of this internship was based on a unique set of experiences and learning that contributed not only to development as a professional, but as a person.
Description: Após 4 anos de formação Académica, surge o momento da realização do Estágio Profissional. Parte integrante do plano de estudos do 2º ano do Mestrado em Ensino de Educação Física da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, este é última etapa de formação constituindo uma oportunidade para integrar o conhecimento académico adquirido no decurso da formação inicial com a experiência real de ensino em contexto escolar. Como afirmam Batista et al. (2012) este consiste efetivamente no primeiro contato com a realidade profissional, sendo por isso um dos momentos mais decisivos. Este documento pretende relatar de modo legítimo o processo de evolução do professor e da sua prática pedagógica e, ao longo do ano letivo, onde esteve responsável por uma turma, e por todas decisões inerentes à ação pedagógica: planeamento, realização e avaliação de ensino. O relatório está subdividido em cinco capítulos. O primeiro é a "Introdução" onde é enunciado o propósito deste documento; O segundo, "Enquadramento Biográfico", reporta-se à história de vida, às vivências que influenciaram esta escolha profissional, às expectativas e ao papel do estágio; o terceiro, "Enquadramento da Prática Profissional", retrata o estágio profissional a nível institucional, legal e funcional, oferecendo ainda uma análise do contexto onde decorreu a prática do estudante-estagiário; o quarto, "Realização da Prática Profissional", engloba as 3 áreas de desempenho do professor: a Área 1 que comporta os subtemas da planeamento, da realização e da avaliação do ensino; a Área 2 que se refere às diferentes atividades escolares desenvolvidas e as relações com a comunidade escolar; e a Área 3 onde consta o estudo de investigação sobre "O efeito do Modelo da Educação Desportiva na promoção da motivação para as aulas de Educação Física", contribuindo para um maior desenvolvimento profissional. Por último, o capítulo "Conclusão e Perspetivas Futuras" onde é apresentada uma retrospetiva final do ano de estágio, e, ainda, algumas expetativas quanto ao futuro profissional. A realização deste estágio consubstanciou-se num conjunto de experiências e aprendizagens únicas que contribuíram não só para o desenvolvimento enquanto profissional, mas enquanto pessoa.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/123836
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
365166.pdf"Estágio Profissional. Pelo desenvolvimento de um ensino inovador e motivante"1.41 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.