Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/123545
Author(s): Mariana Lopes Rocha
Title: Relatório de Estágio Profissional "Ensinar e Aprender em contexto de estágio: o percurso de uma estudante-estagiária"
Issue Date: 2019-10-28
Abstract: This report is part of the second cycle of studies aimed at the Master of Physical Education in Basic and Secondary Education, Faculty of Sports, University of Porto. This document is the end of a stage that is described by a preservice teacher who tried to think and describe all her experiences, learnings and results obtained over a school year. The school placement took place in a cluster of schools in the district of Aveiro, in a group composed by only one preservice teacher, the cooperating teacher and the faculty supervisor, at the academic year 2017/18. The preservice teacher was responsible for a tenth grade class of the Scientific-Humanistic Technological Sciences Course, as well as other teaching experiences, such as the first and second cycles of Basic Education. The document is organized in five chapters: the first is the introduction of this document; the second is about the personal dimension of the preservice teacher. The third one describes the framing of professional and institutional practice, describing and characterizing some aspects of the path which has been taken along the year. The fourth section describes the professional practice, which is divided in four areas, organization and management of teaching, assessment, the study carried out with the 6th grade class through the application of the personal and social responsibility model, and participation in school and the relationship with the school community; The last chapter presents the final considerations of this whole stage and some expectations for the future. Keyword:
Description: O presente relatório surge no âmbito do segundo ciclo de estudos conducente ao grau de mestre em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Este documento é o culminar de uma etapa de uma estudante estagiária que procurou refletir e descrever as suas experiências, aprendizagens e resultados obtidos ao longo de um ano letivo. O estágio profissional decorreu num agrupamento de escolas do distrito de Aveiro, num núcleo de estágio constituído apenas por uma estudante estagiária, pela professora cooperante e pela professora orientadora no ano letivo 2017/18. A estudante estagiária foi responsável por uma turma do décimo ano do Curso Científico-Humanístico Ciências Tecnológicas, além de outras experiências de lecionação, como foi o caso dos primeiro e segundo Ciclos do Ensino Básico. O documento está organizado em cinco capítulos: o primeiro é a introdução do presente documento; o segundo engloba a dimensão pessoal da estudante estagiária; no terceiro é descrito o enquadramento da prática profissional e institucional, descrevendo e caracterizando alguns aspetos do percurso que percorreu ao longo do ano; no terceiro é descrita a realização da prática profissional, que se encontra dividida em quatro pontos: organização e gestão do ensino, avaliação e o estudo realizado com a turma do 6º ano, através da aplicação do modelo de responsabilidade pessoal e social, o quarto reporta os elementos , da participação na escola e relação com a comunidade escolar; no quinto e último capítulo são apresentadas as considerações finais desta etapa e as expectativas para o futuro.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202449807
URI: https://hdl.handle.net/10216/123545
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
363207.pdfRelatório de Estágio Profissional "Ensinar e Aprender em contexto de estágio: o percurso de uma estudante-estagiária"1.2 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.