Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10216/120802
Author(s): | Alexandra Cardoso Tiago Ribeiro |
Contributor(s): | Luís Calafate |
Title: | As estratégias de memória no ensino do Sistema Digestivo: um contributo para a sua aplicação em Ciências Naturais |
Issue Date: | 2019 |
Abstract: | We all are dependent on our memory on a daily basis. At school, students need to retain and remember the contents they learn. Studies about human memory demonstrate that several strategies can be employed for efficient and long-term memorization. In order to evaluate the impact of the use of memory strategies on the ability to retain information in the long-term memory, a study was carried out with students from the 9th grade. At the same time, two memory strategies were used - the loci method and the history method. The results allowed to conclude that the content retention by the students increased, which is a good indicator of the positive effect of the use of these strategies in the classroom. Keywords: basic education, history method, loci method, long-term memory, memory strategies. |
Description: | Todos nós estamos quotidianamente dependentes da memória. Na escola, os alunos necessitam de reter e relembrar conteúdos que aprendem. Estudos acerca da memória humana demonstram que diversas estratégias podem ser empregues para uma memorização eficiente e duradoura. Com o objetivo de avaliar o impacte da utilização de estratégias de memória na capacidade de retenção de informações na memória de longo prazo, realizou-se um estudo com alunos do 9º ano de escolaridade. Foram aplicadas, simultaneamente, duas estratégias de memória - o método de loci e o método da história. Os resultados permitiram concluir que a retenção dos conteúdos pelos alunos aumentou, sendo um bom indicador do efeito positivo da utilização destas estratégias na sala de aula. Palavras-Chave: ensino básico, estratégias de memória, memória de longo prazo, método da história; método de loci. |
URI: | https://hdl.handle.net/10216/120802 |
Document Type: | Artigo em Revista Científica Internacional |
Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FCUP - Artigo em Revista Científica Internacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
338905.pdf | 5.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.