Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/119686
Author(s): Carvalho, Ângela
Tomé, Simone
Title: Falar em alemão ou em português no nível de iniciação - porque (não)? : perceções de estudantes
Issue Date: 2018
Abstract: This paper results from our motivation to monitor the way we practice teaching in order to better understand the importance attributed to oral competence by foreign language students and their perceptions regarding the development of this competence in the classroom. The study deals with German as a Foreign Language (GFL) and Portuguese as a Foreign Language (PFL) at the Faculty of Arts of the University of Porto (FLUP). The focus is on the perspectives of 42 students who were studying GFL (after completing level A1.1) and 19 students who were studying PFL (while attending level A1.2) at FLUP in the academic year 2015/2016. The study was conceived as a qualitative, exploratory study to collect information that would enable the participants to be characterized in general terms and with regard to their motivations for their learning of the target-language. In addition, it aimed to identify the main difficulties in learning GFL and PFL, as well as to know their preferences with regard to activities for the training of orality in the classroom. To obtain data, two questionnaires were administered; one for German (at the end of the first semester) and another for Portuguese (in the middle of the second semester), taking into account the specificity of the learners. The results, obtained by comparing the two groups of students, although displaying some divergences, revealed important points in common. We advance the assumption that the main divergences are due to the fact that PFL students are in a context of immersion, unlike the students of GFL.
Description: A presente comunicação surgiu da motivação para monitorizar a nossa prática letiva a fim de entender melhor a importância atribuída pelos estudantes à competência oral e a sua perceção relativamente ao desenvolvimento desta competência na sala de aula de Alemão Língua Estrangeira (ALE) e Português Língua Estrangeira (PLE) na Faculdade de Letras da Universidade do Porto (FLUP). O foco de estudo centra-se nas perspetivas de 42 estudantes que se encontravam a estudar ALE (após concluírem o nível A1.1) e 19 estudantes que se encontravam a estudar PLE (durante a frequência do nível A1.2), na FLUP, no ano letivo de 2015/2016. O trabalho foi concebido como um estudo qualitativo exploratório com vista a recolher informações que possibilitassem caracterizar os participantes em traços gerais e no que se refere às motivações para o estudo da língua-alvo. Além disso, visou-se detetar as principais dificuldades na aprendizagem do ALE e do PLE, assim como conhecer as práticas que mais aprazem aos aprendentes no treino da oralidade em sala de aula. Para a obtenção de dados foram aplicados dois questionários; um para o Alemão (no final do 1.º semestre) e outro para o Português (no meio do 2.º semestre), atendendo à especificidade dos aprendentes. Os resultados, obtidos através da comparação dos dois grupos de estudantes, embora manifestando algumas divergências, revelaram importantes pontos de contacto. Avançamos com a suposição de que as principais divergências se devem ao facto de os estudantes de PLE se encontrarem em contexto de imersão, ao contrário dos estudantes de ALE.
Subject: Ciências da linguagem
language sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/119686
Source: A linguística em diálogo: volume comemorativo dos 40 anos do Centro de Linguística da Universidade do Porto
Document Type: Capítulo ou Parte de Livro
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Capítulo ou Parte de Livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
275491.pdf299.45 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.