Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/117237
Author(s): Patrizia Nunes Leal
Title: Relatório de Estágio Profissional "Gostar do que se faz é essencial para o sucesso: o percurso de uma estudante-estagiária"
Issue Date: 2018-11-20
Abstract: The present practicum report arises in the ambit of the curriculum unit School Placement, which is an integral part of the study plan of the 2nd cycle of studies leading to the degree of Master of Teaching Physical Education in the Basic and Secondary Education, from the Faculty of Sport of the University of Porto. This practicum was carried out in a school located in Castêlo da Maia, which practicum center consisted of three trainee students, a mentoring teacher and a cooperating teacher who helped us on this journey. This document presents the most relevant moments of a student-trainee (the author) of a year full of learning and challenges, as well as the difficulties overcome and the knowledge acquired. In terms of structure, the document begins with an introduction, which presents a conceptual framework of the practicum in the context of initial education, a characterization of the practicum and its objectives, the purpose and the process of carrying out the report. After this component the document it organized into five chapters: 1) Personal Framing - where I present an autobiographical reflection, a personal analysis of my skills and weaknesses, the initial expectations for the practicum year and the impact with reality; 2) Professional Practice Framework - materializes the legal, institutional and functional framework of practicum; 3) Professional Practice - englobes the three performance areas provided for the professional practicum regulations: Organization and management of teaching and learning; Participation in School and Community Relations; Professional development. 4) Research study developed during the second and third periods, in which it was sought to verify the effect of the regular application of the functional training to the level of the physical fitness of the students, aiming also to increase the knowledge about the processes of development and maintenance of the physical condition; 5) Conclusions and perspectives for the future - where I present the most relevant learning acquired and future aspirations.
Description: O presente Relatório de Estágio surge no âmbito da Unidade Curricular de Estágio Pedagógico, que é parte integrante do plano de estudos do 2º ciclo de Estudos conducente ao grau de Mestre em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. O estágio profissional foi realizado numa escola situada no Castêlo da Maia cujo núcleo de estágio era composto por três estudantes estagiárias, uma professora orientadora e um professor cooperante que nos ajudaram nesta caminhada. O presente documento retrata os momentos mais relevantes de uma estudante-estagiária (a autora) de um ano repleto de aprendizagens e desafios, bem como as dificuldades ultrapassadas e os conhecimentos adquiridos. Em termos de estrutura, o documento tem início com uma introdução, onde é apresentado um enquadramento concetual do estágio profissional no contexto da formação inicial, uma caraterização do estágio e os seus objetivos, a finalidade e o processo de realização do relatório e, por fim, a estrutura do documento. Depois desta componente introdutória está organizado em cinco capítulos: 1) Enquadramento Pessoal - onde apresento uma reflexão autobiográfica, uma análise pessoal sobre as minhas competências e debilidades, as expectativas iniciais para o ano de estágio e o impacto com a realidade; 2) Enquadramento da Prática Profissional - materializa o enquadramento legal, institucional e funcional do estágio; 3) Realização da Prática Profissional - engloba as três áreas de desempenho previstas no regulamento de estágio profissional: Organização e gestão do ensino e da aprendizagem; Participação na Escola e Relações com a Comunidade; Desenvolvimento Profissional. 4) Estudo de investigação desenvolvido ao longo dos segundo e terceiro períodos, em que se pretendeu verificar o efeito da aplicação regular do treino funcional ao nível da aptidão física dos alunos e aumentar o conhecimento acerca dos processos de desenvolvimento e manutenção da condição física; 5) Conclusões e Perspetivas para o futuro - onde apresento as aprendizagens mais relevantes adquiridas e as aspirações futuras.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202179273
URI: https://hdl.handle.net/10216/117237
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
301449.pdfRelatório de Estágio Profissional "Gostar do que se faz é essencial para o sucesso: o percurso de uma estudante-estagiária"3.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.