Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/114332
Author(s): Evaristo Manuel Soares da Rocha Moreira
Title: Ensino online da olaria da roda baixa - um estudo das representações sociais
Issue Date: 2018-07-19
Abstract: The main goal of this research is the study of a social representations of online teaching of low wheel pottery, based on the techniques of potters of black clay from Bisalhães (Vila Real) and Gondar (Amarante). Most of the folk art, more traditional and typical has reached recent days through the passage of the witness from the master to the apprentice. However, nowadays there is the risk of extinction due to the fact that there is no one willing to devote to it. On the hand, online teaching has been developing not only because of the potential of Mobile technologies but also because of the growing importance of life-long and non-formal learning that has been taking a leading role in people's lives.Two studies have been performed in this project. One of them was based in empirical interviews in a total amount of five. Two were made to potters (two from Bisalhães from Vila Real and one from Gondar in Amarante) and two to two teachers of arts, one form university and the other from secondary teaching. The interviews took about 35 minutes, ranging from 15 to 52 minutes. The second study, of descriptive statistics, consisted in a questionnaire to 42 students, 28 attending the course of graphic arts in secondary school (12.º year) and 14 attending university (Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto). The findings of this questionnaire were reviewed by means of the SPSS statistics analysis software.Having analyzed the answers to the interviews, it was concluded that there is a consensus on the need to preserve the traditional techniques of the production of folk arts. Regarding the analysis of the questionnaires, little experience on the online teaching (only seventeen percent of the surveyed attended long distant courses) was observed despite the recognition of the relevancy of this kind of learning. Regarding the importance and function of the online course of the teaching of low wheel pottery techniques, the anthropological character appears as an advantage, but only 17% of the surveyed revealed the will to attend an online long distance course of the teaching of pottery techniques used in the following 12 months. 45% said they were not sure. 26% of the students surveyed rejected the possibility of attending the course.
Description: Esta investigação tem como objetivo o estudo das representações sociais do ensino online da olaria da roda baixa, tendo por base as técnicas dos oleiros do barro negro, de Bisalhães (Vila Real) e Gondar (Amarante). Muita da arte popular mais típica, tradicional, chegou aos nossos dias através da passagem de testemunho do mestre ao aprendiz, mas atualmente há um risco de grande parte desaparecer, por não haver quem se queira dedicar a ela. Por outro lado, o ensino online tem vindo a crescer, quer devido às potencialidades das tecnologias móveis, quer pela importância que a formação contínua e não formal tem assumido na vida das pessoas. Neste projeto foram realizados dois estudos. Um deles baseou-se em entrevistas empíricas, num total de cinco, sendo que três foram a oleiros (dois de Bisalhães, em Vila Real e um de Gondar, em Amarante) e duas a professores de artes, uma do ensino superior e um do ensino secundário. As entrevistas tiveram uma duração média de 35 minutos, tendo variado entre 15 e 52 minutos. O segundo estudo, de estatísticas descritivas, consistiu num questionário que foi preenchido por 42 alunos, 28 deles de um curso de Artes Gráficas do ensino secundário (12º ano) e 14 do ensino superior (Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto). Os resultados do questionário foram analisados por meio do software de análise estatística SPSS.Depois de analisadas as respostas às entrevistas, verificamos que há consenso relativamente à necessidade de preservar as técnicas tradicionais de produção de arte popular. Quanto à análise dos questionários, verifica-se que há pouca experiência no ensino online (apenas 17% dos inquiridos frequentaram cursos a distância), apesar de reconhecerem a pertinência deste tipo de formação.Relativamente à pertinência e funcionalidade do curso online do ensino das técnicas da olaria da roda baixa, o carácter antropológico surge como uma vantagem, mas apenas 17% dos inquiridos manifestou vontade em frequentar um curso a distância online de ensino de técnicas usadas na olaria nos próximos doze meses. 45% afirmaram não ter a certeza, tendo a possibilidade de frequência do curso sido rejeitada por 26% dos alunos inquiridos.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 202114252
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/114332
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
278603.pdfEnsino online da olaria da roda baixa - um estudo das representações sociais1.55 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.