Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/109740
Author(s): Sofia Rodrigues Ferreira
Title: Relatório de Estágio Profissional "Explosão de Emoções na Ascensão à Docência"
Issue Date: 2017-11-24
Abstract: The Practicum is indispensable to the student-intern's formation and to his/hers transformation into a teaching professional. During the Practicum the construction of a professional identity is initiated and the professional skills regarding teaching are developed and then applied in a real life context, as well as theoretical and practical knowledge. The following document is integrated in the scope of the Curricular Unit of the Practicum Training of the 2nd year of Master's degree in teaching Physical Education in Basic and Secondary Education of Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, being the author of it the protagonist of the moments and experiences it portrays. In these pages the most critical and favourable to new learning events are presented. Reflexion was primarily used as a transcriber of the document and self-critic of the tasks, activities and functions undertaken, spreading as an essential instrument to the initial formation of the student-intern. The document is organized in seven chapters. The first one, referring to the Introduction, gives context to the overall document; the second one, who approaches Personal Framework, presents the author and its early expectations towards the Professional Internship; the third one ,dedicated to Professional Practices Framework describes the details of the encountered context; the forth one, alluding to Professional Practice Execution, describes and reflects about teaching organization and management, participation and relationships with the school and Professional Development where the investigation-action study about students' perception on a good Physical Education teacher is included; the fifth chapter which integrates the outcomes and future perspectives; and finally the sixth and seventh which features the Bibliographic References and annexes of the following work. Thereby, the entire evolving process of this Practicum, who fortunately found the profession who was destined for her, is shown. The path taken during the school year has deeply contributed towards her professional and personal development, along with the collaborative school's assistance and the internship core. There was a significant learning concerning student control, class management, the way teaching is carried, organization and accomplishment of extracurricular activities and development of the action research study which allowed an improvement of the learning mood and the pedagogical relationship between the teacher and her class as well as student behaviour.
Description: O Estágio Profissional revela-se imprescindível para a formação do estudante-estagiário e para a sua transformação num profissional docente. No seu decorrer inicia-se a construção da identidade profissional e são desenvolvidas competências profissionais referentes ao ensino e aplicados num contexto real, assim como, os conhecimentos teóricos e práticos. O presente documento insere-se no âmbito da Unidade Curricular do Estágio Profissional do 2º Ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, sendo a autora do mesmo a protagonista dos momentos e experiências que nele são espelhados. Nestas páginas apresentam-se os acontecimentos mais críticos e que se demonstraram mais propícios a novas aprendizagens. A reflexão foi principalmente utilizada como transcritora do documento e autocrítica das tarefas, atividades e funções desempenhadas, propagando-se como um instrumento essencial à formação do estudante-estagiário. O documento organiza-se em sete capítulos. O primeiro referente à Introdução contextualiza o documento; o segundo reservado ao Enquadramento Pessoal apresenta o autor e as suas expetativas iniciais sobre o Estágio Profissional; o terceiro dedicado ao Enquadramento da Prática Profissional descreve os detalhes do contexto encontrado; o quarto alusivo à Realização da Prática Profissional, onde estão descritos e refletidos a organização e gestão do ensino, a participação e relações com a escola e o desenvolvimento profissional, e onde está incluído o estudo de investigação-ação sobre a perceção dos alunos sobre um "bom professor" de Educação Física; o quinto que contempla as Conclusões e perspetivas para o futuro; e, por fim, o sexto e o sétimo onde estão presentes as Referências Bibliográficas e os Anexos do trabalho. Afigura-se, assim, todo um percurso evolutivo de uma estudante-estagiária que, afortunadamente encontrou a profissão que lhe estava destinada. O caminho percorrido durante o ano letivo contribuiu profundamente para o seu desenvolvimento profissional e pessoal, juntamente com o auxílio da escola cooperante e do núcleo de estágio, existiu uma significativa aprendizagem no que concerne ao controlo dos alunos, à gestão da aula, à instrução, à organização e realização das atividades extracurriculares e ao desenvolvimento do estudo de investigação-ação que permitiu uma melhoria do clima de aprendizagem e da relação pedagógica entre a professora e a turma, assim como, do comportamento dos alunos.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 201869861
URI: https://hdl.handle.net/10216/109740
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
237486.pdfRelatório de Estágio Profissional "Explosão de Emoções na Ascensão à Docência"1.55 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.