Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/109361
Author(s): Marta Lemos Damião Padrão
Title: A construção de uma identidade - do mundo das imagens à concepção do real
Issue Date: 2017-11-16
Abstract: The construction of an identity, from the world of images to the conception of the real is a journey through the imaginary museums of some architects, brought to light by Valerio Olgiati related to the invitation of David Chipperfield to integrate the 13th Venice Biennale of Architecture which had its outcome in the exhibition Pictographs - Statement of Contemporary Architects. Aware of the fact that architecture is today made with images - from images -we try to reflect on the importance they assume in the architect's work methodology(s). Reflecting on these images, on their role, discovering the reason for conceiving and illuminating the passage from the world of images to the world of ideas, which support the construction of an architecture, is the intention of this dissertation.Thus, we try to build a thought around the design process, in order to understand how architects deal with it, through expectations, desires and distances and how the reality is constructed from the images they keep in their memory and call for architectural design, sometimes consciously, other times unconsciously. Still realizing how each project materializes a certain strategy to work with this dense place, this investigation is an invitation to dive into the deep and enigmatic world of the creative imagination that touches on the very peculiar and unforeseeable path of memory. In an attempt to reveal the worlds that each architect closes, recovering the depth of things and bringing to light the invisible side of architecture, which informs the artistic practice of each one, ultimately, these images, reveal the identity of its author, showing the roots of its architecture.
Description: A construção de uma identidade, do mundo das imagens à concepção do real é uma viagem através dos museus imaginários de alguns arquitectos, trazidos à luz por Valerio Olgiati a propósito do convite de David Chipperfield para integrar a 13ª Bienal de Arquitectura de Veneza que resultou na exposição Pictographs - Statement of Contemporary Architects. Conscientes de que a arquitectura é, hoje, feita com imagens - a partir de imagens -, procuramos reflectir sobre a importância que estas assumem na(s) metodologia(s) de trabalho do(s) arquitecto(s). Reflectir sobre estas imagens, sobre o seu papel, descobrir a razão através da qual se concebeu e iluminou a passagem do mundo formal para o mundo das ideias, que suportam a construção de uma arquitectura, é a intenção desta dissertação.Procura-se, assim, construir um pensamento em torno do processo de projecto, de modo a compreender como é que os arquitectos o manejam, através de expectativas, desejos e distâncias e como se constrói a realidade a partir das imagens que estes guardam na sua memória e convocam para o projecto de arquitectura, por vezes conscientemente, por vezes inconscientemente. Percebendo ainda como é que cada projecto materializa uma determinada estratégia para trabalhar com esse lugar denso, esta investigação é um convite para mergulhar no mundo profundo e enigmático da imaginação criativa que toca no percurso muito particular e imprevisível da memória. Na tentativa de dar a conhecer os mundos que cada arquitecto encerra, recuperando a profundidade das coisas e trazendo à luz o lado invisível da arquitectura, que informa a prática artística de cada um, em última estância, estas imagens, revelam a identidade do seu autor, manifestando as raízes da sua arquitectura.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202378543
URI: https://hdl.handle.net/10216/109361
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
234781.pdfA construção de uma identidade - do mundo das imagens à concepção do real57.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.