Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/106925
Author(s): Raquel Sofia de Vasconcelos Ribeiro
Title: Desenho Acústico de um Espaço
Issue Date: 2017-07-13
Abstract: The acoustics of spaces whose purpose is the acoustic communication through the word, namely the classrooms, is a subject that has not been given due importance in architectural projects, with consequences in the existence of adverse acoustic conditions, which affects daily the learning of the students and the well-being of teachers. This problem arises from the lack of awareness in the stage of the project of the space on the acoustic specifications necessary for the purpose of the same. It is known in acoustic science that, if the space is used for communication by means of the word, then the intelligibility of the transmission of the same will only be assured by deliberate attention and should therefore be a factor to be taken into account.This is, however, a well-known problem, found in several engineering studies and in measurements previously made in lecture spaces. It was also through direct contact with the problem and the perception of its impact that it became necessary to intervene. In the course of previous studies in this and similar spaces of FEUP, a clear diagnosis of the problem was achieved and some interventions were carried out with results in some interesting cases. However, in the successful case, it was found that the changes made in the room were quite large and expensive, making it difficult to generalize to all faculty.Thus, the need arises to develop this study in which one intends to analyze to intervene. It was chosen a space of classes of the Faculty of Engineering of the University of Porto, more precisely amphitheater B013, with a criterion of generality, in which it is intended to evaluate the existing acoustic conditions and to compare with those that are known to be necessary for the acoustic communication effect.For this, several measurements were made in the space to conclude whether the acoustic parameters are within the appropriate range. Reverberation time (RT), rapid speech transmission index (RASTI), and other acoustic parameters were measured and analyzed using Matlab software.An acoustic model of the amphitheater was also developed in the EASE software, in which it is possible to obtain simulated results for the previously measured parameters, to compare them and to introduce changes in the model to perceive their impact in the real space.Finally, possible solutions are presented in the acoustic domain and also using electroacoustic sound reinforcement to correct the functioning of the space under analysis, aiming to provide a better acoustic comfort and communicational effectiveness for the people who use it.
Description: A acústica de espaços cuja finalidade é a comunicação acústica através da palavra, nomeadamente as salas de aula, é um tema ao qual não tem sido dada a devida importância nos projectos de arquitectura, com consequências na existência de condições acústicas adversas, o que afeta diariamente a aprendizagem dos estudantes e o bem estar dos professores. Este problema surge da falta de consciencialização na fase do projecto do espaço sobre as especificações acústicas necessárias para a finalidade do mesmo. É conhecido na ciência acústica que , se este for utilizado para comunicação por meio da palavra, então a inteligibilidade da transmissão da mesma só será assegurada por meio de uma atenção deliberada, devendo portanto ser um fator a ter em consideração.Este é contudo um problema bem conhecido e constatado em vários estudos de engenharia e em medições previamente efectuados em espaços lectivos. Foi também através do contacto direto com o mesmo problema e da percepção do seu impacto que se tornou necessário intervir. No decurso de anteriores estudos realizados neste e noutros espaços similares da FEUP, alcançou-se uma fase de diagnóstico claro do problema e realizaram-se mesmo algumas intervenções com resultados em alguns casos interessantes. Contudo, no caso bem sucedido, verificou-se que as alterações realizadas na sala foram bastante grandes e dispendiosas, dificultando a sua generalização a toda a faculdade.Assim, surge a necessidade do desenvolvimento deste estudo onde se pretende analisar para intervir. Escolheu-se um espaço de aulas da Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, mais precisamente o anfiteatro B013, com um critério de generalidade, no qual se pretende avaliar as condições acústicas existentes e comparar com as que se sabe serem necessárias para efeito da comunicação acústica.Para tal foram feitas várias medições no espaço para concluir se este apresenta parâmetros acústicos dentro da gama adequada. Foram medidos o tempo de reverberação (TR), o rapid speech transmission index (RASTI) , e outros parâmetro acústicos, com recurso ao software Matlab.Foi ainda desenvolvido um modelo acústico do anfiteatro no software EASE, no qual é possível obter resultados simulados para os parâmetros medidos anteriormente, comparar os mesmos e introduzir alterações no modelo para perceber o seu impacto no espaço real.Finalmente, são apresentadas possíveis soluções no domínio acústico e também recorrendo a reforço sonoro eletroacústico para corrigir o funcionamento do espaço em análise, tendo como finalidade proporcionar um melhor conforto acústico e eficácia comunicacional para as pessoas que o utilizam.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201802538
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/106925
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
208244.pdfDesenho Acústico de um Espaço26.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.