Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/77890
Author(s): Gomes, Carlos
Silva, Maria de Fátima Henriques da
Title: Mecanismos de atenuação e intensificação no ensino-aprendizagem do português como língua estrangeira
Issue Date: 2014
Abstract: The present work is the result of an action research project made under the Portuguese as a Foreign Language Master's in FLUP, and consists on the presentation of results arising from a case study centered on the teaching-learning of attenuation and intensification mechanisms, made in a level C class. This action research project aimed at making a pragmatic-linguistic exploration of attenuation and intensification, then, to make a pedagogical-didactic of the two mechanisms under Portuguese as a Foreign Language teaching, and, lastly, to implement on classroom an action plan arising from the research conducted. The results obtained in this work showed a correct and effective application of the attenuation and intensification mechanisms by the learners either in writing or in oral, besides the use of different kinds of these mechanisms that, consequently, resulted in an overall development of communicative competence.
Description: O trabalho apresentado é o resultado de um projeto de investigação-ação efetuado no âmbito do Mestrado em Português Língua Segunda/Língua Estrangeira na Faculdade de Letras da Universidade do Porto, e consiste na apresentação de resultados decorrentes de um caso em estudo centrado no ensino-aprendizagem de mecanismos de atenuação e intensificação, efetuado numa turma de nível C (QECR). Este projeto de investigação-ação teve como objetivos fazer uma exploração linguístico-pragmática da atenuação e da intensificação, e, de seguida, proceder a uma fundamentação pedagógico-didática dos dois mecanismos no âmbito do ensino do Português Língua Estrangeira, e, por fim, implementar em sala de aula um plano de ação decorrente da investigação efetuada. Os resultados obtidos permitiram verificar uma aplicação correta e eficaz dos mecanismos de atenuação e intensificação por parte dos aprendentes quer na escrita, quer na oralidade, além da utilização de diferentes tipos destes mecanismos que, consequentemente, resultaram em termos globais num desenvolvimento da competência comunicativa.
Subject: Humanidades
Humanities
Scientific areas: Humanidades
Humanities
URI: https://hdl.handle.net/10216/77890
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
97056.pdf417.14 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons